Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 04-02-2013 kl. 12:20
    Vis profil  
Hej venner.

Jeg havde nogle start problemer med vores fine Toyota. Hvor det blev værre og værre, så jeg kontaktede Kettner i Aarhus og var et smut forbi med bilen.

Dagen efter henter jeg min bil, hvor jeg skal betale 700,- for en times arbejde uden fejlen blev fundet. Men med en formodning om den var gal med en enkelt indsprøjtnings dyse eller flere. Da jeg kommer hjem med den står den til dagen efter, hvor jeg forsøger at starte den. Der dør akkumulatoren, så skiller motoren ad og piller alle dyserne op og om mandagen kører jeg den ned til Auto-G i Randers. Hvor de ultralyds renser dem og tester dem, hvor de ved testen konstaterer, at dyse nr. 1 giver for lidt i tomgang og dyse nr. 2 har et for stort retur, 3 og 4 i orden.

Jeg sætter dem i igen og køber ny akkumulator og sætter i også. Det har koster mig 1700,- for ultralyds rensningen og 1000,- for ny akkumulator. Den starter fint nok indtil den blev varm igen, Toyota tilbød mig om at tjekke og hjælpe med at finde fejlen. Da jeg var på bar bund stadigvæk.

Efter Toyota har fået vores bil til test, kontaktede de mig flere gange, at de ikke kunne starte min bil og at akkumulatoren var løbet tør for strøm uden at kunne starte den og spørger mig om jeg vil hente min eller om de skulle forsætte med den. Hvor jeg så spørger, hvor lang tid de skulle bruge på at finde fejlen når de ikke kunne starte den, det kunne de ikke svare på. Så det skulle jeg tænke over, hvor jeg så kontakter et firma nede i Polen.

Manden fortæller mig, at jeg skulle starte med at tjekke min starter da det er et typisk problem med den type motor D4D, at når de bliver varme så laver starteren en kortslutning og tager for meget strøm, så computeren ikke får nok til de forskellige funktioner.

Så ringer jeg efterfølgende til Toyota og forklarer dem hvad der kan være årsagen til den ikke kan starte. Hvor jeg får et blank nej, for det er ikke et problem, da den drejer fint rundt. Jeg vælger få min bil med hjem da de ikke kunne fortælle hvor længe de ellers skulle bruge på at fejlsøge på den. Da de vil starte fra den enden af, hvor jeg i irritation spørger om det er fra udstødningen af!

Vælger derfor at hente bilen og måtte trækkes i gang. Det kostede mig 2030,- inden jeg kunne få min bil derfra for 2 timers arbejde.

Efterfølgende bestiller jeg fra Sinddal Autoophug en brugt starter og 4 brugte indsprøjtnings dyser. Hvor vi så henter dem, jeg monterer starteren først og sætter batteriet til opladning til dagen efter.

Dagen efter er jeg indstillet på at skulle skifte indsprøjtnings dyserne også, men forsøger først at starte bilen, den springer i gang ved første hug og efterfølgende hver gang selvom den er varm. Så det viser sig det kun var starteren den var gal med og ikke andet.

Samlet pris alt i alt har det kostet mig 9300,- + halvanden måneds problemer når man mest har brug for bilen.

Så jeg håber for fremtiden de er lidt bedre til at orientere folk i stedet for pumpe penge ud af dem uden de selv ved noget om det. Så selvom man er uddannet, betyder det ikke man er den bedste mekaniker. Men en baggårds mekaniker er nok bedre!

Mvh Darek

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Forum rating: Top 25
Tirsdag 04-02-2013 kl. 16:47
    Vis profil  
Vw har problemer med deres TDI´ere, at når starteren bliver lidt slidt, tørner den ikke motoren hurtigt nok. I ECU´en ligger der en feature, der gør, at motoren skal tørnes over et bestemt antal omdrejninger, før der gives diesel.
Toyota Corolla 1976 - Skoda Superb GL Combi 2011 - Toyota Aygo 2011

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Tirsdag 04-02-2013 kl. 17:12
Det giver mening, men jeg er overrasket over at sådan nogen folk som arbejder med diesel motor til daglig, ikke komme på den ide. Vi har forklare at, vores bil har kun start problemer når den var varm. Det var alle dem vi snakket med overrasket over. Vi håber at det vil hjælpe andre så de ikke kommer i klamme.

Ps. Hvilken type TDI, års tal har det problem?

VH Darek

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Forum rating: Top 500
Tirsdag 04-02-2013 kl. 21:26
    Vis profil  
Starteren på D4D er et kendt problem, læs f.eks. udenlandske fora. Men tilsyneladende har Toyota her i DK svært ved at finde ud af. En kammerat købte en Verso D4D 116 (magen til min). Mens der stadig var garanti klagede han også over dårlige startegenskaber. Toyota nåede at skifte dyser, højtrykspumpe og batteri, inden de fandt på at måle omdrejningstal under start. Det viste sig, at starteren ikke kunne slæbe motoren op i nok omdrejninger, så fuel-rail trykket ikke var højt nok.
Heldigvis for min kammerat var det Toyota der betalte, da der var brugtgaranti på bilen.
CUR10

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Tirsdag 04-02-2013 kl. 22:01
Der kan men se, at den teori jeg har, bekræfter at de ikke lavet noget specialet på vores bil, det er for dårligt, at som forbruger skal selv finde fejlen. Godt at din kammerat haft garanti. Tænk hvis jeg har sagt i kan bare ta' det tid i skal brug på at finde fejlen! Så har jeg nok ikke haft råd til at køb den starter, når de blev færdig med af finde fejlen!

D4D 116hk start problemer når motoren er varm!



Forum rating: Top 500+
Torsdag 05-02-2013 kl. 17:14
    Vis profil  
Hej min starter er også blevet skiftet (brugte over 1000 amp) målt hos Toyota. Købte en ombytning ved Brønderslev electro og har ikke haft problemer siden. Den der kom i var også en smule større en den der sad deri. 1,8kw blev til en 2,2kw starter.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg