Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - undervogn (gevind/fjedre)  :  Alt som sænkning af biler

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 11-05-2013 kl. 21:51
    Vis profil  
Jeg står næste år og gerne vil have en bil jeg kan anvende til hverdagskørsel og klubrally. Bilerne der har min interesse er en Corolla enten E8 E9 eller E10. Nummer et ville være at få en E8 eller E9 så jeg kan få 4AGE motoren med 125HK, dog er de selvfølgelig lidt sværere at finde. Så en E9 med en 4AFE motor kan vel blive alternativet. Hvis jeg så på et tidspunkt vil have lidt mere effekt ud af 4AFE motoren, hvor kan man anskaffe sig tuning til denne? Udover Corollaen har jeg også overvejet en Starlet EP91 grundet at den er nem at få fat i, og dens lave vægt, dog tror jeg desværre 4EFE motoren ikke er hurtig nok på de lange strækninger.

Derudover er det et must at få en ordentlig undervogn, og jeg har heller ikke kunne finde så mange der til, mit budget på undervognen er ca. 5000kr. Hvad ville i anbefale til sådan en bil? Har selv kørt med Bilstein B8 fjedderundervogn på andre bilmærker end Toyota, og syntes de har fungeret udmærket, men kan ikke finde den model til en Corolla. Har fundet en Highsport gevindundervogn på Astina, men ved ikke hvad der er at foretrække, en gevind eller fjederundervogn. Det eneste jeg selv kan se er at fjederundervognen er nemmere at have med at gøre, da der ingen indstillingsmuligheder er.

Hvis jeg beholder bilen i flere år, og på et tidspunkt vil skifte klasse, og begynde at køre i mod de rigtige tunede biler, kan man så få nedgearing og spær til denne model gear kasse?

Jeg beklager godt at jeg er kommet med sådan en ordenlig smøre, men syntes ikke rigtig jeg selv kan finde svar på nettet. For den dovne læser kan jeg lige ridse de konkrete spørgsmål op:

Kan man købe tuning som: knast, styreboks og div. til en 4AFE motor, og hvis ja, hvor?

Hvilken undervogn kan i anbefale til rallybrug til en formentlig E9?

Hvad er fordele og ulemper ved fjeder- gevindundervogn?

Kan man få dele som spær og nedgearing til E9 gearkassen?

Håber nogle kan hjælpe med bare lidt af mine spørgsmål.

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500
Torsdag 12-05-2013 kl. 12:03
    Vis profil  
knast og manifold osv. (dog ikke sikker på styrebox) kan sagtens opdrives hvis man søger lidt på nettet. der er masser af brugte sager derude
Har ingen brugbare svar til undervogn!
Nedgearing tror jeg ikke du kan få, men den tidlige gt/gti gearkasse havde meget lave gear. og den gearkasse har TRD eller HKS eller JDM lavet diff.spær til. mht. din evt. manglende motorkraft så er det jo let at bytte din 4afe ud med en 4age enten 124 eller 140 hk. (evt. 4agze)

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500+
Torsdag 12-05-2013 kl. 19:32
    Vis profil  
Har kigget lidt rundt omkring, og som du siger skulle det nok være til at at finde knast og manifold. Det er dog 1. prioritet med undervognen, har fundet en highsport gevindundervogn der til, og på danspeed kan man også finde en bilstein b6 dæmper til den, dog ikke til e9'en, men hvad jeg kan læse mig frem til skulle det ca være det samme E8,9 og 10. Ved bare ikke hvad der ville være at foretrække, men highsport undervognen er i hvert fald billigst, men vil hellere give lidt mere for en undervogn, også få en der holder bedre. Mht udskiftning af af motoren, mener jeg det er i strid med reglementet i rally og hvad ville de sige til syn?

Men ellers tak for dit indlæg.

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 50
Torsdag 12-05-2013 kl. 21:43
    Vis profil  
refrako har da gule koni dæmpere også 1 sæt kvalitets fjedre så får du ikke bedre undervogn

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 250
Torsdag 12-05-2013 kl. 23:05
    Vis profil  
Fordelen med gevindundervogn er at du kan cornerveje bilen, og justere til at få helt perfekte køreegenskaber (ens vægt på hvert hjulpar). Motorstyringer som Megasquirt, VEMS o.s.v. er vel universelle og kan laves til de fleste biler.

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500
Torsdag 12-05-2013 kl. 23:16
    Vis profil  
til syn opdager de sku intet.. de biler er ved at være så gamle nu, at der ikke er en eneste synsmand der lægger mærke til noget. Eller kan kende forskel på de forskellige motortyper. - men hvad rally reglementet siger, det ved jeg intet om!

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500+
Torsdag 12-05-2013 kl. 23:17
    Vis profil  
4EFE i starlet EP91 kan byttes lovligt med enten 5EFE eller 5EFHE den sidste med 110 hk standard, så jeg tror nok sådan en bette sæde kan flytte sig.
Gadbjerg har sagerne http://www.motorimport.dk/

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Torsdag 12-05-2013 kl. 23:17
Hej.
Som det første skal du skaffe det tekniske reglement fra dasu så du bygger en bil der kan bruges og ikke en gade racer.Man må ikke bare tage de dele der er tilgængelige på markedet og så lave en bil til klubrally.Du vil bruge en masse penge til ingen nytte.
Kørt manøvreprøver siden 1991 samt flere rally siden!
Hilsen Jan

Undervogn og motor tuning af E8-10 til rally



Forum rating: Top 500+
Mandag 13-05-2013 kl. 13:12
    Vis profil  
Lasse - Det ser ikke dårligt ud med den undervogn fra KONI, har også kigget på fjedre rundt omkring, og det skulle nok være til at anskaffe sig nogle. Eibach har i hvert fald lavet at sæt i deres pro serie, dem har jeg haft gode erfaringer med før.

Claus - Cornervægte bliver ikke aktuelt for mig, men undrede mig egentlig også mest over hvad forskellen var på de 2 former for undervogne. Mht. motorstyring, så ser det ud til du har ret, efter hvad jeg kan læse om de forskellige motorstyringer på nettet.

Jan - Kan godt se mit "projekt" fra dine øjne nok ser lidt vildt eller forvirrende ud. Dog har jeg hele tiden haft de tekniske bestemmelser for klasseinddeling i baghovedet. Planen er at køre i klasse 2 eller 3, alt efter hvilke dæk jeg bestemmer mig for, da jeg har kørt 2 kalenderår efter denne sæson. Bilen skal være standart, udover undervognen, og dette er ikke noget problem i følge de tekniske bestemmelser. Som jeg også har skrevet og "tuningen" med henblik på fremtiden, for at høre om der stadig kunne være potentiale i bilen hvis jeg om nogle år ville rykke op i klasse 5, hvor det er lovligt at lave ændringer på motoren, gearkasse mm. Den tekniske bestemmelse for klasseinddelingen findes her: http://www.dasu.dk/c/document_library/get_file?uuid=c9b9c2b6-c224-4fa4-bade-961ab2ba3c57&groupId=14

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg