Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 500+
Fredag 26-07-2013 kl. 23:07
    Vis profil  
Hej
Jeg håber der er nogle i dette forum kan hjælpe mig!

Jeg har nu inden for 2000 km brændt 2 turboer af på min Previa 2001. Begge gange er det sket efter en times tid på motorvej. Jeg føler mig ganske sikker på at et par timer på Autobahn vil tilføje endnu en turbo på tabslisten. Jeg undrer mig over at værkstederne ikke gør noget for at finde årsagen til havariet.

Første gang jeg brændte min turbo af, røg olien i udstødningen, værkstedet i DK, skiftede turbo og gav bilen ny olie.

Anden gang (uden for Hamburg) hylede turboen højt og motoren mistede trækkraft. Toyota værkstedet i Hamburg, skiftede turbo - gjorde intet ved olie eller oliefilter (selvom jeg havde sagt at turboen lige var skiftet).

Jeg tænker at der må være en årsag til at turboen brænder af, motoren er jo tydeligvis ikke istand til at køle turboen nok.

Når jeg fx. skifter slange på min cykel, tjekker jeg om der er en sten i dækket, så den nye slange ikke punkterer med det samme. Hvad er det at mekanikeren skal gøre, for at sikre at den nye turbo ikke brænder af igen?

Kan i hjælpe mig, hvad er det at mekanikeren skal gøre ved min motor så den kan køle turboen?

Det skal nævnes at jeg kører meget bykørsel og korte ture. Jeg skifter olie ved 7000 km. Jeg meget sjældent kører langt og stærkt. Jeg bruger additiv regelmæssigt da jeg tidligere har haft problemer med tilsodning. Jeg synes at olielampen slukker tidligt nok, dog har jeg et par gange måtte give gas ved start for at få den slukket.

På forhånd mange tak.

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 100
Fredag 26-07-2013 kl. 23:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Du skal som det allerførste få kontrolleret oliesien i bundkarret. Det kunne godt tyde på den er stoppet, og det er under al kritik hvis toyota værkstedet ikke har kontrolleret det!

Ser den fin ud, så få målt olietrykket ved turboen. Er sien ikke stoppet, kunne det tyde på tilstoppede olierør til turbo.
Lexus IS200 '99! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 5
Lørdag 27-07-2013 kl. 08:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Betaler du selv for det?
Diesel duer overhovedet ikke til korte ture.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 50
Lørdag 27-07-2013 kl. 15:38
    Vis profil  Vis bilprofil
Som der er nævnt, er sien nok stoppet, og det kan være pga defekte flammeskiver.

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 250
Lørdag 27-07-2013 kl. 18:56
    Vis profil  
Hej
Vi fik også skiftet flammeskiver sammen med afbrændt turbo. Men hvad har de to ting med hinanden at gøre??

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 500+
Lørdag 27-07-2013 kl. 20:17
    Vis profil  
Hvis flammeskiverne er defekte kommer der skidt i olien.
Nu ved vi vel ikke om de gamle var dårlige?
Hvad har bilen kørt?

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 500+
Fredag 03-08-2013 kl. 22:34
    Vis profil  
Hej Jesper
Tak for dit svar, her kommer lige en tilbagemelding.

Jeg gik til mekanikeren han skiftede oliesien, (den var ikke helt tilstoppet, men der sad en del snask i den). Herefter kom han ny olie på og lod den køre tomgang 20 min med motorrens additiv. Da olien igen blev tappet af, var det sort som tjære (jeg så det), selvom det kun havde været i bilen i 20 minutter. Til sidst så ny olie på igen (her er det at jeg er nervøs for om oliefilteret er blevet skiftet i denne operation er det et problem eller er filteret nu også blevet renset?).

Bagefter kan jeg observere at, når jeg starter uden gas, så slukkes olielampen, før airbag lamperne. Tidligere var olielampen det sidste der blev slukket når jeg startede bilen.

Er moralen at hvis du vil undgå at bløde 20 af de lange til en ny turbo, skal du bruge en hund på motorrens og lidt tomgang, før hvert olieskift?

Vedrørende betaling, jeg betalte 15 for at få turboen skiftet i DK. 17,5 for at få den skiftet i Hamburg og ikke noget for rensning af motoren og skift af oliesi.

Skal jeg gå efter at få skiftet nogle flammeskiver - (som jeg ikke ved er defekte) eller skal jeg bare skifte olie hyppigt (5-7.000 km) og huske motorrens inden?

Vedrørende kørselsmønster, jeg kører 2 gange 18 k hver dag, hvor halvdelen er motorvej. Derudover er der mange korte Brugsen ture.

Mvh

Keld

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 500+
Mandag 04-08-2013 kl. 08:55
    Vis profil  
Hvis der er tvivl, om filteret blev skiftet, ville jeg skynde mig at skifte det.

Jeg vil holde på at olielampen, skal slukke senest når motoren starter.
Den skal i hvert fald ikke være den sidste.

Brænder D4D turboer af på stribe :-(



Forum rating: Top 250
Mandag 04-08-2013 kl. 22:08
    Vis profil  Vis bilprofil
jo hurtige olielampen slukker, desto bedre! Olielampen er styret af olietrykket, så det tyder på den danner hurtigere/bedre olietryk nu..

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg