Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce




 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Onsdag 31-07-2013 kl. 09:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Min kæreste har købt en Citroen med manuelt gear og skifterobot.

Hvad er forskellen, fordele / ulemper ved det ift. feks. min Lexus med automatgear.

Jeg kan sagtens mærke der er forskel, men hvad kan man sige om de 2 systemer sat op mod hinanden udover at skifterobotten er den billigste?

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Onsdag 31-07-2013 kl. 09:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Det går mere i stykker.
Min svogers mor har en Aygo med 'automatgear' det er en manuel gearkasse med noget halløj på.
Den har været inde flere gange pga kludder i mekanikken.

Jeg føler mig statistisk udfordret

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Onsdag 31-07-2013 kl. 09:33
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er jo en generalisering baseret på én enkelt bil alene... alt kan jo gå i stykker...

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Onsdag 31-07-2013 kl. 09:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Ikke noget helt nyt fra Toyota ...

Jeg føler mig statistisk udfordret

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 500+
Mandag 07-08-2013 kl. 23:24
    Vis profil  
Jeg har igennem tiderne kørt en del forskellige typer af, hvad lægmand vil kalde aut:

Manuel med skifte robot (MSR): Fordelene er, at dette gear er mere øko. end et "alm. aut.", og hermed menes der et aut. gear, med en momentomformer/torque converter (TQ). Derudover er den ganske rigtigt billigere, og skifter (efter min erfaring) måske også lidt hurtigere, hvilket gør, at to identiske biler med henholdsvis MSR og TQ vil have (lidt) forskellige accelerationstider.

Bruges bl.a. af Opel, tidligere Suzuki, tidligere Honda

TQ: Den gamle kending, som er dét, mange mennesker forbinder med "aut. gear". Dette gear "suger lidt" energi fra motoren, hvorfor bilen accelererer langsommere. Biler med denne type gear er mindre økonomiske. Fordelene er, at dette gear bør være er mere stabilt end MSR, men til gengæld er det også dyrere at skifte, hvis det går galt. Dette gear skifter anderledes/blødere, end mange mennesker kan få en MSR til.

Bruges bl.a. af BMW, Subaru, Toyota, Mazda, Honda, Volvo

CVT (Toyota Prius): hadet af mange, da det får motoreren til at stige markant i omdrejninger (og holde disse) ved kraftige accelerationer. Til gengæld er der ingen "trin", hvorfor acceleration foregår kontinuerligt. Mere økonomisk end TQ og i visse tilfælde også mere øko. end MSR.

Bruges bl.a. af Honda, Nissan, Toyota

Dobbeltkobling (DK): Kendt fra bl.a. VAG-gruppen. Skifter lynhurtigt og har idag minimum 6 gear, nogle gange 7. Påvirker ikke øko. væsenligt/ kan i visse tilfælde forbedre denne marginalt. Ulempen er, at disse DK'er koster KASSEN at fikse, og nogle af dem (VAGs DSG7) er desværre ret upålidelige.

Bruges bl.a. af VAG, Ford, Kia

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Mandag 07-08-2013 kl. 23:39
    Vis profil  Vis bilprofil
>>Fordelene er, at dette gear er mere øko.
>>end et "alm. aut.", og hermed menes der et aut. gear

Den frase har jeg hørt mange gange og derfor undrer det mig at en IS250 Aut. kører 0,8 km længere på literen end én med manuelt gear.

Jeg har læst mig frem til at IS'erens gearkasse er ret hurtig til at lave lockup, så gearkassen overfører kræfterne 100% til baghjulene som var det en bil med manuelt gear

Den bedre brændstoføkonomi med aut gearet skyldes så at aut gearkassen er bedre til at skifte på det korrekte tidspunkt end jeg er ?

Jeg kan ikke forestille mig at jeg kan skifte gear hurtigere i en manuel IS250 end min aut. gearkasse kan, men iflg. tekniske data så er manuelt gear 0,3 sekunder hurtigere en aut.

Men jeg er ingen recerkører og skifter ikke som Thorkild Thyrring så jeg holder stadig på at aut. er mindst lige så hurtig som den manuelle...


Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 5
Søndag 09-08-2013 kl. 08:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er svært at sammenligne forskellige gearkassetyper.
Den ene har måske lidt længere imellem gearene pga økonomien og skal kun skifte 2 gange til 100km/t, den anden har så lavere topfart men taber pga de flere skift.
Flere skift er for det meste = langsommere ved manuelt skift.

Jo smallere momentbånd (turbo diesel), jo flere gear er nødvendigt.

Jeg føler mig statistisk udfordret

Forskel på aut. gear og manuelt med robot



Forum rating: Top 50
Søndag 12-08-2013 kl. 21:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Der er også ret meget forskel på hvordan de forskellige fabrikanter styrer det. Jeg har prøvet en Peugeot 508 med skifterobot på en manuel og en Yaris, og det i Yarisen skiftede mange gange bedre.
Det i Peugeoten skiftede mærkeligt når man kørte rundt i sving og langsomt i byen osv.

En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg