Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Hjælp til forståelse af OBDII udlæsninger



Forum rating: Top 5
Mandag 30-09-2013 kl. 10:08
    Vis profil  Vis bilprofil
I forsøget på at lære noget så har jeg lavet nogle udlæsninger af mine oxygensensorer på min 2005 Toyota Avensis SportsVAN. Og jeg forstår dem sgu ikke rigtigt.

Som jeg forstår det, så vil ECU'en hele tiden skifte mellem Rich og Lean for at katalysatoren virker optimalt (hvis det er en 3-vejs katalysator som jeg formoder der sidder på bilen)

http://www.daekberegner.dk/diverse/sportsvan-80kmt-2500rpm.jpg

På dette billede er sensor 1 på cirka 3.3V og det er jo fint for det er dér den skal være for at air/fuel blandingsforholdet er korrekt. Men hvorfor veksler den ikke?

Hvis katten virker optimalt så skal sensor 2 ligge på 0.45V. (øverste billede)

http://www.daekberegner.dk/diverse/sportsvan-0kmt-2000-3000rpm.jpg

Så prøvede jeg at parkere bilen og skifte mellem 2000 og 3000RPM og fik ovenstående måling
Ser det rigtigt ud?

Hvorfor er sensor 1 aldrig under 3,1V? Når jeg slipper speederen, så ryger den op på 5Volt, men den kommer som sagt ikke under 3,1V

Hvis jeg ikke vidste bedre, så ville jeg sige katten var defekt, for sensor 1 og sensor 2 ligner hinanden for meget ???

Er der nogle der kan komme med nogle input, for jeg kunne virkelig godt tænke mig at blive klogere på dette emne....


Hjælp til forståelse af OBDII udlæsninger



Forum rating: Top 5
Mandag 30-09-2013 kl. 10:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg synes billederne er ens ...
Jeg føler mig statistisk udfordret

Hjælp til forståelse af OBDII udlæsninger



Forum rating: Top 5
Mandag 30-09-2013 kl. 10:14
    Vis profil  Vis bilprofil
Sorry. Det er rettet nu...

Hjælp til forståelse af OBDII udlæsninger



Forum rating: Top 5
Mandag 30-09-2013 kl. 10:31
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis det kan lade sig gøre, så prøv at bytte om på dem.
De sensorer er ikke nogen Toyota forærer væk :o)
Jeg føler mig statistisk udfordret

Hjælp til forståelse af OBDII udlæsninger



Forum rating: Top 5
Mandag 30-09-2013 kl. 10:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er ikke sikkert de overlever at blive skruet ud og kablet går gennem bunden af bilen, så det er lidt bøvlet at skifte dem



 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg