Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Avensis T27, rystelser ved 130 - trækaksler ?



Forum rating: Top 500+
Lørdag 26-10-2013 kl. 11:49
    Vis profil  
På min Avensis T27 2,2 177HK diesel, st. car, oplever jeg ved omkring 130 km/t rystelser eller vibrationer, og alt tyder på at det kommer fra trækakslerne eller midterlejet på den lange, højre aksel.
Tilsvarende erfaringer eller andre gode forslag efterlyses.
Mere detaljeret:
Ved hastigheder, hvor bilen vha fartpiloten får lov til at falde til ro ved ensartet hastighed på motorveje imellem ca. 100 og 160 km/t - begynder bilen at få nogle rystelser, der mærkes "lodret" i karrosseriet. Der er ikke noget at mærke i rattet. Det er mest udbredt ved ca. 130 km/t.
Det bliver derudover også meget tydeligt ved deceleration fra f.x. 130 km/t, hvor jeg slår fartpiloten fra og bilen blot ruller ned i hastighed - altså med påløb. Rystelserne er også noget mere tydeligere ved kraftig acceleration fra f.x. 100 til 140 km/t - ved speederslip tager det noget af, og forplanter sig så igen i bilen hvis jeg sætter den på fartpilot.
Første indskydelse er naturligvis, at få afbalanceret dækkene. Jeg kører med Michelin Pilot Sport PS3, 235/40-18 på OZ fælge, som jeg altid har gjort, og tidligere har denne kombination kørt helt eksemplarisk.
Alle 4 hjul er afbalanceret af 2 forskellige dækcentre, og af mit fantastiske Toyota værksted. Og alle 4 hjul er helt i "0". Vi taler om divergenser på højst 5g (en enkelt gang 10g på et hjul) imellem de forskellige værksteders afbalanceringsmaskiner. Senest er de afbalanceret på branchens "ultimative" Hunter GSP 9700, der også måler vejtrykket og her ligger jeg fint inde for tolerancerne på max. 12 kg, hvor mine dæk max trykker med 3-7 kg. Så dæk og fælge er HELT i orden.
For at finde ud af om der er ubalance i nav, skiver, trækaksler etc. har vi haft en spinner på alle fire hjul og ubalancen var 5 g på 3 af hjulene, og 10 g på HF - hvilket ikke i sig selv kan forklare disse rystelser, da det "næsten" ikke gav nogen mærkbar forskel.
DOG, da den stod oppe på målestøtterne placeret under hver nederste bærearm, og hjulene snurrende med 120-130 km/t under afbalanceringen med spinneren - kunne vi tydeligt mærke nogle lodrette rystelser i bilen - selv når de fik de hhv. 5 og 10 g på hjulene for at få dem i "0". I modsætning til almindelig kørsel på vejen, hvor rystelserne er konstante omkring de 130 km/t - kom rystelserne her med hjulene i "fri luft" i bølger med tiltagende og aftagende intensitet med ca. 2 sekunders mellemrum - op og ned, op og ned etc.
Det meget professionelle dækcenter, som foretog denne operation - og som også har den stationære afbalanceringsmaskine Hunter GSP 9700 - konkluderede, at fejlen ikke ligger i hjulene, men "længere inde", sandsynligvis i trækakslerne eller tilhørende komponenter.
Jeg har også prøvet at have et sæt 17" hjul på, hvor rystelserne også var der, men dog lidt mindre (sikkert grundet en højere profil, der kunne tage lidt af for rystelserne), og et sæt 19" på, hvor det var lidt mere udpræget - sikkert grundet den lavere profil. Mine 18" var tillige ovre på donorbilen, der normalt har 19", og denne kørte faktisk rystefri i forhold til lette rystelser med de lavere 19". Så, mine 18" synes også herudfra at være optimale i balanceringen.
Rystelserne på min bil er IKKE omdrejningsafhængige, men hastighedsafhængige, da det er koncentreret om ca. 130 km/t - uanset om jeg kører i 6. gear, hvor den spinner med ca. 2100 omdr./min, eller med højere omdrejninger i 5. eller 4 gear. Så ubalancer i motoren (krumtap, svinghjul, knastaksel etc.) bør kunne udelukkes.
Så konklusionen p.t. er, at det er "et sted ud fra gearkassen og ud til hjulene", at det er galt.
Bilen er desuden sporet, og står korrekt.
Mit meget udmærkede Toyota værksted har gennemgået hele undervognen og har ikke kunnet konstatere nogle synlige fejlkilder.
Vi er nu dér, at vi skal til at skifte komponenter ud, for at se om det er dér fejlen ligger, selvom de ikke er synlige/målbare.
Al sikkerhedselektronikken til ABS, TRC, VSC etc. har været koblet af, for at se om det griber ind og spiller os et puds. Der er ingen forskel, selvom der kun er direkte transmission fra motor til hjul, som på en 40 år gammel bil uden nogen form for hjælpeelektronik.
Toyota værkstedet har været i kontakt med teknisk afdeling ved importøren, og de har ingen bud. Bedste bud var fra bagvognen, men dér er det med 99,9% sikkerhed ikke.
Toyota værkstedet vil prøve at finde en tilsvarende bil - måske en af deres egne demobiler, hvor vi kan forsøge at flytte trækakslerne over, og på den måde finde ud af om det gør en forskel. Herunder har værkstedet en mistanke til midterlejet, der sidder på den lange, højre trækaksel, men det er kun et gæt.
Det er dér jeg står nu, men bevidstløs skift af komponenter kan hurtigt blive en dyr affære...
- hvorfor jeg vil sætte pris på andres tilsvarende eller lignende erfaringer eller gode og seriøse forslag til løsning af ovenstående her på TE forum.
Som bonusinfo kan jeg oplyse, at bilen er fra juni 2009 og har kørt 149.000 km.

Avensis T27, rystelser ved 130 - trækaksler ?



Forum rating: Top 100
Lørdag 26-10-2013 kl. 23:41
    Vis profil  
Langt indlæg Du har da gjort noget for at finde fejlen må man sige.

Mit bud er 149000 km i bilen. . . så er dine støddæmpere ikke hvad de har været og det kan give lige nøjagtig alle de fejl du bøvler med i form af rummel/rystelser osv ved forskellige hastigheder og køre-situationer. Man kan afbalancere sig halvt fordærvet uden resultat hvis stødæmperne er færdige . det kan også være div bøsninger der ikke kan mere.

Har lige selv smidt en tråd for nylig om en Honda CR-V jeg havde købt med de samme fejl. fejlen er fundet nu og delene til bagenden i form af div gummibøsninger osv er på vej til forhandleren jeg købte bilen af. (det er heldigvis reklamation)
Carina E 2.0 SLI (solgt 4/10-2013) Nu med Honda CR-V

Avensis T27, rystelser ved 130 - trækaksler ?



Forum rating: Top 100
Søndag 27-10-2013 kl. 11:05
    Vis profil  
Og jeg nåede at få 4 nye dæk på og en 4 hjulssporing før den rigtige fejl blev fundet.
Carina E 2.0 SLI (solgt 4/10-2013) Nu med Honda CR-V

Avensis T27, rystelser ved 130 - trækaksler ?



Forum rating: Top 500+
Mandag 02-11-2013 kl. 17:52
    Vis profil  
Hej Henrik,
Tak for dine inputs.
Og ja, man kan blive noget frustreret (og fattig) af at prøve og prøve i blinde...

Øvrige indspark fra andre her i forummet er fortsat velkomne.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg