Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Lørdag 08-02-2014 kl. 17:18
    Vis profil  
Den syge er en Corolla Verso 1,6 VVTi fra 2006. Nu har den IGEN fået skiftet kobling - på aut. værksted. Det er nummer 4! Mine forældre kører den. De er begge rolige pensionister med mange km bag sig i andre biler - og de har aldrig set en opslidt kobling på under 100.000 km før de fik denne i alle andre henseender dejlige bil.

Vi fik koblingen udleveret, FDM har kigget på den. Den er ikke slidt! Den højst lidt "varm" af brug. Koblingen blev (som de andre gange) skiftet, fordi den kunne skride når man gav gas med "fuld last af levende grise" (7 pers bil). Svinghjulet ser fint ud, siger mekanikeren.

Så er ballet åbent: Gode råd? Oversete tilbagekaldelser?

Mvh. NKJensen

Brede sutter sutter i regn og sne

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 5
Tirsdag 09-02-2014 kl. 19:08
    Vis profil  Vis bilprofil
Er svinghjulets overflade blevet afrettet hver gang?

Jeg føler mig statistisk udfordret

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 25
Tirsdag 09-02-2014 kl. 20:23
    Vis profil  
Med forlov, dine forældre må være lidt oppe i årene - er der lidt "koblingsrytteri" indblandet?

Hvis nej, er trykfoden skiftet sammen med koblingspladen?

Ellers må det være svinghjulet, der giver problemerne.
Skoda Superb GL Combi 2011 - Toyota Aygo 2011

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 250
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:25
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan muligvis være en defekt pakdåse på højgearsakslen, så der løber olie ud i koblingen. Og det kan være akkurat så lidt, at man ikke kan se noget spild!
Avensis stc 2,2 d-cat

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:28
    Vis profil  
Nej, aldrig. I følge det lokale aut. værksted skulle det ikke have været nødvendigt.
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:31
    Vis profil  
Jeg kan godt følge tankegangen - men jeg synes ikke de er slemme til at "file" på koblingen ved parkering og igangsætning. Jeg har været med som passager i ny og næ og de kører ikke på nogen måde ekstremt, synes jeg.
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:32
    Vis profil  
Dan: Har du en eller anden reference til noget fra Toyota eller FDM eller "nogen", som man kan henvise til? (Den første kobling blev skiftet inden garantiens udløb)
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:39
    Vis profil  
Kasper: Jeg er ikke sikker på om trykfoden er blevet skiftet med.

Mht. svinghjulet: Tænker du på "blå pletter" (hærdede steder pga. opvarmning som er ekstra hårde og glatte) på svinghjulet eller noget andet?
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 09-02-2014 kl. 21:48
    Vis profil  
Kasper, for at jeg lige skal være helt sikker, trykfoden er den "fjeder" som klemmer koblingsnavet sammen ikke? Jeg fandt dette billede:

http://shop.nordicturbo.dk/index.php/default/transmission-1/kobling.html

Det ville jo passe fint med at den bare ikke bliver klemt hårdt nok og så skrider den ved max belastning når den har kørt en lille smule.
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 250
Torsdag 10-02-2014 kl. 19:50
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg lavede det selv på min egen da jeg købte den, med hjælp fra min kammerat som arbejder hos toyota.

Men på min model med d-cat motor, er det et nogenlunde kendt problem at pakdåsen dør, så der løber en smule olie ud i koblingen så den fedter i de høje gear.

Det er ihvertfald ikke normalt at der ryger 4 koblinger på 120.000km.
Synes det er dårlig service fra værkstedet at de ikke har fundet fejlen, og bare acceptere det.
Avensis stc 2,2 d-cat

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 5
Søndag 11-02-2014 kl. 08:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Kan det osse ske på en Benzingearkasse?
Det lyder som det jeg har lige nu.

Jeg føler mig statistisk udfordret

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 250
Søndag 11-02-2014 kl. 12:48
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja da.. Der sidder en pakdåse på akslen ligesom på alle andre gearkasser.
Og en pakdåse der er træt, bliver utæt med tiden, og olien vil løbe forbi.
I de her tilfælde vil olien så løbe ud i svinghjul og kobling, og efter en tid, begynder koblingen at fedte.
Nogle biler værre end andre..

Avensis stc 2,2 d-cat

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Fredag 10-03-2014 kl. 21:40
    Vis profil  
Nu nægter den periodevis at koble til!? Det virker som om koblingen er trykket ned hele tiden. Når man så mosler og sparker til koblingen samt skifter gear en masse gange (motor stoppet naturligvis) så kan den koble til igen.

Jeg tror at koblingscylinderen er syg og har været det hele tiden! Det kan forklare at koblingerne kunne skride uden at være slidt op. Det er ikke særligt imporerende, hvis Toyota ikke har tænkt på det, når koblingerne er røget i det tempo - eller er jeg urimelig nu?

Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 250
Mandag 11-03-2014 kl. 08:01
    Vis profil  
Det kræver lidt fejlfinding, det kan være tryklejet der ikke glider ordentligt på røret om højgearakslen, det kan være slavecylinderen der "binder" det kan være pinden fra pedalen ind i hovedcylinderen der, af en eller anden grund, er for lang, så kan væsken ikke komme retur til beholderen, lidt simpel fejlsøgning, er udløserarmen fra slavecylinder til trykleje i spænd, hvis ja, løsne udlufteskruen på slavecylinderen og se om der er tryk i systemet, hvis ja, pump tryk på igen, løsn de to skruer der holder hovedcylinder og træk det lidt frem og se om det ændrer på problemet, det var den rækkefølge jeg ville søge i.

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Mandag 11-03-2014 kl. 11:37
    Vis profil  
Mange tak Allan, jeg vil give dine forslag videre til Toyota værkstedet. De har lige skiftet koblingen, så det er temmelig sikkert at det er "udløsermekanismen" som har fejlen - og jeg vil mene at den fejl har været der lige siden den første kobling blev skiftet - den havde kun kørt knap 60.000 km.
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Mandag 11-03-2014 kl. 12:31
Håber der er noget kompensation at hente efter de har formentlig fundet fejlen..

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 5
Mandag 11-03-2014 kl. 13:31
    Vis profil  Vis bilprofil
De kan da ikke være så inkompetente at de ikke kan fejlfinde en kobling.

Jeg føler mig statistisk udfordret

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Mandag 11-03-2014 kl. 15:11
    Vis profil  
Hov, inkompetent er et stort ord at bruge.

Jeg tror bare at værkstedet har skiftet kobling hver gang uden at tænke over hvor langt (eller kort!) den gamle kobling havde kørt. Måske har værkføreren glemt at sige til mekanikeren at han skulle være lidt ekstra opmærksom på sære fejl - i stedet har mekanikeren fokuseret på at få skiftet koblingen så hurtigt som muligt.

Test udført på vej ned af liften og hen til p-pladsen, færdig - tids-bonus i kassen og videre til næste bil...

At værkstedet skamskyder Toyotas navn med den opførsel er en naturlig konsekvens. Hvis de ikke tilbyder at rette fejlen uden beregning denne gang er sidste grund til at betale 2-3 gange prisen helt væk. Bilen har kostet en hel motor i "koblinger" nu (!)
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 5
Onsdag 12-03-2014 kl. 09:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er da ikke et særligt grundigt værksted der skifter 4 koblinger uden at lægge mærke til det.

Jeg føler mig statistisk udfordret

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 100
Torsdag 13-03-2014 kl. 00:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Man skal huske at bruge det rigtige fedt til at smøre aksel røret med ellers laver koblingen denne fejl,har selv oplevet det på flere biler hvor det bare skulle smørens op med koblings fedt
Carina E kører bare

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Lørdag 01-04-2014 kl. 13:09
    Vis profil  
Værstedet tog uden videre penge for at udskifte en slavecylinder i koblingen og nægter lodret at der kan være nogen sammenhæng mellem de mange kobliner og den fejl. FDM mente at det er en dårlig sag, så det slutter her.

Jeg vil fraråde mine forældre nogensinde at sætte deres ben (og bil) i det værksted igen.

For mit eget vedkommende bliver det højst sandsynligt en Kia med 7 års garanti næste gang.

Mvh. Niels Kristian

Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 5
Lørdag 01-04-2014 kl. 15:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja det er svært at bevare tiltroen når værkstedet opfører sig sådan.
Jeg var aldrig npet til #4 ...
Men lige frem kaste penge efter en kia er at overdrive :o)

Jeg føler mig statistisk udfordret

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-03-2018 kl. 12:26
    Vis profil  
Lidt mere til historen: For knap et år siden begyndte koblingen igen at skride. Så droppede vi Toyota værkstedet og besøgte et andet værksted. De skiftede koblingscylinderen, altså ikke slaven, men den som sidder utroligt godt gemt inde bag bremseforstærker og "McPherson" ben toppen. Det virkede - lige indtil nu. Nu skrider den igen, en gang imellem, ved fuld last og kun ved tilkobling i 2. gear (?).
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 20-03-2018 kl. 12:32
    Vis profil  
Glemte lige at tilføje: Nu er det min bror og hans kone, der kører bilen. De har også en Avensis fra 2000, som nu har kørt 330.000 km på samme kobling, så det er IKKE fejlbetjening...
Biler er dejlige men dyre...

4 koblinger på 120.000 km? (Verso 2006, 1,6 VVTi)



Tirsdag 20-03-2018 kl. 18:03
Er der monteret fartpilot i bilen ?

/HartmannX

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg