Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Onsdag 16-04-2014 kl. 21:08
    Vis profil  
Hej

Var til syn med Carinaén i dag, og den blev kasseret på et forhøjet kulilteindhold

Ved forhøjet tomgang 0.9 % af en eller anden underlig grund står der ikke på synsseddelen hvad Co2 den sagde i tomgang

Nu er der det ved det, at bilen nok bliver kørt lidt farfar-agtig, til hverdag altså godt nok en del motorvejskørsel på en uge, ikke over 2500 omdr. og maks. 3500 omdr. ved driftvarm motorvejskørsel, tror aldrig den har været oppe på 5000 omdr. i det år vi har haft den.

Jeg har hørt fra flere, at i stedet for at skifte både lambdasonden og kat, (der er ret bekostelig) at en evt. rens i indsugning og at vride øret på køretøjet, tæt på begrænseren ved de 6000 omdr. på vej til syn/omsyn i et par min. kan bringe tallet ned til under de 0.3 %

Så vil da lige høre, om nogle her har erfaring med at pine bilen og derved bringe kulilteindholdet ned ?

Hilsen Ulrik

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Torsdag 17-04-2014 kl. 00:31
    Vis profil  
Ja, har selv prøvet det en del med at pine bilen, køre ved meget høje omdr. det har tit hjulpet på de biler hvor vi har haft problemer med kulilte inden syn.
GT-FOUR Owner.

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 5
Torsdag 17-04-2014 kl. 07:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Man piner ikke bilen ved 6k
Alle har godt af motion en gang imellem.
Kør en god tur på motorvejen i 3. gear.

Jeg føler mig statistisk udfordret

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 100
Torsdag 17-04-2014 kl. 07:23
    Vis profil  
Jeg kender en der lige har været den tur igennem.. det blev ny katalysator og sonde... det hjalp ikke, så sagde jeg til ham om at skifte tændrør, 3 var løse og alle 4 småsorte.. men det hjalp og bilen synet. Man kunne ikke på kørslen mærke løse eller sorte tændrør, men fejlen var der.
Carina E 2.0 SLI (solgt 4/10-2013) Nu med Honda CR-V

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Torsdag 17-04-2014 kl. 10:44
    Vis profil  
Okay, ja fire nye tændrør, så kommer jeg også lige en gang rens i tanken fra T-hansen, noget Bell i indsugningen, frisk kørsel og så i 3 gear på motorvejen på synsdagen, så er der måske håb forude

motoren bruger ca. en halv liter olie pr 2500 km med (mobil 1 5-50)
Den brugte faktisk mere olie med den lidt billigere olie fra Merkonomen 5-40. Så det burde ikke være der problemet ligger med olieforbrug

Overvejer at køre forbi et værksted for at få kulilten tjekket først, nok billigere de lige på 3 min på det end hvis den skal omsynes

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 50
Torsdag 17-04-2014 kl. 11:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Skift også dit luftfilter

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 250
Torsdag 17-04-2014 kl. 13:44
    Vis profil  Vis bilprofil
Ud og giv den lidt pedal, og masser af rens i benzin og indsugning, så skal den nok gå igennem

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 100
Torsdag 17-04-2014 kl. 22:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har også lige været turen igennem med min 1,8´er..

ved syn viste den ved forhøjet tomgang CO 0,7%. Der var så et begyndende hul ved bagerste lydpotte. Den flinke synsmand mente der var det som forvirrede hans sonde, så fik lov at låne sonden da hullet var lappet. Det viste sig IKKE at være det, i stedet snuppede jeg katalysator + lambda sonde fra mind reserve carina. Ved at "lugte" til udstødningsgassen før/efter skift af lambda sonden kunne jeg tydeligt lugte at den lugter mindre af benzin. Den kører også 2 km/l længere på literen nu så ingen tvivl om det har været lamda sonde der regulerede forkert, selvom den var ok i tomgang.

Jeg fik den målt efter en 3. gang og målingen var 100% ok - til omsynet fik den flinke synsmand 2 flasker Jacobsen Øl, som tak for lån af måleudstyr

Har du tallene fra din 4-gas måling, de kan give et godt hint om hvor den er gal. se evt. linket her, det havde jeg meget glæde af:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1189904/4_5gas.pdf

Listen nedenfor er ting du kan prøve, startende med det billigste først:
Bell add servive rens 1b i tanken
Bell add service rens 3 i olie
skifte olie
skifte oliefilter
skifte luftfilter
Køre en halv time inden syn med 4000 omdr. min, undlad at stå længe i tomgang inden synet
Kontroller lydpotte for utætheder
kontroller værdier for lambda sonde
kontroller tænding står korrekt
kontroller at luftmassemåler er korrekt monteret
kontroller at lean funktion aktiveres
kontroller termostaten
skifte lambdasonde
skifte katalysator



Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Torsdag 17-04-2014 kl. 22:31
    Vis profil  
Jeg er helt sikker på mit udstødningssystem er helt tæt, ved at sætte hånden på afgangsrøret opbygger den et størrer tryk indtil jeg fjerner hånden igen, så helt tæt.

Motoren er ikke en learn burn men den på de 116 HK fra perioden 1992-1996.

Nu har jeg sendt test af Co2 og lygtejustering i udbud på autobutler.dk man kan jo ligeså godt vælge det billigste, når man ikke har et værksted der kender en personligt, da jeg klarer og overholder alle service selv

Jeg skal nok vende tilbage med resultatet

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Fredag 18-04-2014 kl. 09:49
Man skal regne med at en Carina E, skal være HELT varm når den miljømåles. Har MASSER af gange været ude for at de ligger på ca.0,6 ved forhøjet, og kører man så en lille tur lidt friskt og prøver igen så har de været perfekte.
Bare lige noget man skal være obs på!

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500
Fredag 18-04-2014 kl. 10:14
    Vis profil  
Enig, da jeg havde Min Carine E 1.6 116 hk. fra 1995 og skulle til syn ved FDM dumpede den også først, hvorefter synsmanden spurgte om han ikke lige skulle køre en frisk tur så motoren blev varm og vupti så var den i orden kunne synes, så kold motor er no go.

Mvh. Thomas

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 18-04-2014 kl. 11:03
    Vis profil  
Okay..

Jeg havde kørt ca. 17 km til synsstedet på alm vis, da jeg ankom stod den stille i ca 10 min, ventede på en kunde skulle blive færdig så kørte han en tur på godt 30 sek han vendte så at sige for enden af vejen og smed så slangen i udstødningen, da han havde stået der i 5 min og holdt den på delgas var jeg godt klar over den nok ikke blev godkendt.

Spurgte om den ikke lige skulle prøves at køres helt gennem varm og prøve igen, nej sagde han, det ville ikke gøre nogle forskel, det gælder kun Diesel der skal være helt varm.. aha tænker man så.

Jeg har lige fået et enkelt tilbud fra autobutler en lille mekaniker i Gislev (Jeg er selv fra Østfyn) Der var først med et tilbud på gastest og lygtejustering. 400 kr... 400 kr for 5-10 min. arbejde. tak skal du ellers have... han er da ikke interesseret i nye mulige kunder

Hvis man som udgangspunkt siger at en mindre mekaniker tager ca. 500 kr i timen plus moms og man deler det ud på et kvarter så burde det ikke koster en dag over 150 kr, ellers kan jeg jo ligeså godt lade synshallen fortælle det mhs. til omsyn der koster ca. 250 kr

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 250
Fredag 18-04-2014 kl. 12:23
    Vis profil  
Tror nu ikke du får det gjort for 150,- nogen steder, han skal jo finde apparaterne frem, og stille dem på plads igen, og muligvis flytte en anden bil for din kan komme til, der er kun kunderne til at betale for hans tidsforbrug, det er jo ikke ligemeget hvor man stiller et lygte apparat, underlaget skal være lige, og det er jo ikke sikkert justerskruerne kan drejes uden lidt massage og smørelse, lad os nu høre de andre tilbud du får på det, tror næppe de bliver billigere.

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Fredag 18-04-2014 kl. 12:58
Afventer også de andre bud. Skruerne til lygterne går så let st de kan drejes medhånden, men der er jo nogle der skal prøve til. Går den så går den. Nu har jeg selv arbejdet som mekaniker så jeg kender tiderne

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 250
Fredag 18-04-2014 kl. 13:25
    Vis profil  
Jeg har selv haft værksted i 7 år, og kender de omkostninger der er, og den "spild"tid der er forbundet med de små reparationer,

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 18-04-2014 kl. 14:22
    Vis profil  
Jeg ved ikke, er det ikke noget med planlægningen den er gal med så ? i det her tilfælde beder jeg bare om en tid hvor mekanikeren har et hul i tiden og selv kan planlægge, så kan han jo gøre klar og så tager det altså kun de der 8-10 min. og minimalt spildtid

Jeg har ført fået lavet små ting der kunne klare for under 200 kr, så det kan da snildt lade sig gøre

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 250
Fredag 18-04-2014 kl. 17:04
    Vis profil  
Det har måske noget med planlægning at gøre, men nok også forholdene, hvor meget plads man har, det var nok også nemmere at få det til den pris du nævner hvis det var på et værksted du plejer at bruge, og som kender dig og din bil, man er nok mere fleksibel og hjælpsom overfor en fast kunde, det kan jo være første og eneste gang du kommer hos ham.

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 18-04-2014 kl. 19:35
    Vis profil  
Ja, kan der være noget om, jeg har jo brugt en mekaniker tidligere til bla. sporring og div. som jeg også kunne spørge, hvis han da kan huske mig efterhånden

I øvrigt fik jeg ikke skrevet, at synsmanden ikke var tilfredse med ankerpladerne, så nye på. hos T-Hansen skal de have 449 kr og på billedet af dem er der en stregkode hvor der står Toyota på.

Har læst et sted herinde, at Toyota skal have ca. halvdelen for dem af hvad T.Hansen tager
(T.Hansen har jeg nævnt et par gange i tråden, men er dog meget begrænset hvad jeg køber der)

Toyota skulle vidst have halvdelen har jeg læst herinde et sted, så det med at se sig for

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 18-04-2014 kl. 19:39
    Vis profil  
Jeg ser også på det sådan, at ham der "tilbød" at tage hele 400 kr for de to små ting, da ikke tænker sig om, jeg kan jo fortælle videre til andre der søger en mekaniker at fraråde dem at vælge ham, jeg kunne også have været en kommende god kunde der kunne have lagt mange penge der fremover og købt biler der, for det sælger han også, men han mangler jo sikkert nok heller ikke kunder i biksen

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 25-04-2014 kl. 09:20
    Vis profil  
Så blev Carinaén synet og godkendt, 40 km kørsel på motorvej med godt 5000 omdr. konstant, nye tændrør, og en gang benzin adtiver fra T.hansen.

Det fik bragt CO ved 2500 omdr. ned på 0.2 hvor det før var 0.9

Så inden man går i tanker på at skifte de dyre dele som lambdasonden og Katten, så prøv overstående først

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 5
Fredag 25-04-2014 kl. 13:27
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville have nøjedes med pkt 1, det har virket indtil videre.
Måske incl en tankfuld v-power :O)
pkt 2 til nød hvis service ikke har været helt efter bogen.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 500+
Fredag 25-04-2014 kl. 15:15
    Vis profil  
tændrørene trængte i hvert fald, under alle omstændigheder der står på dem man køber at afstanden skal være 0.9 mm og de var i hvert fald det dobbelte af afstand dem der sad i den.



Carina E 1.6 forhøjt kulilteindhold ved syn



Forum rating: Top 100
Lørdag 26-04-2014 kl. 08:27
    Vis profil  
He he... Godt den blev synet, og tændrørene er tit noget man overser i den store sammenhæng.
Lige som ham jeg skrev om den 17/4, tror nok han er lidt træt af han nåede og smide en katalysator ud og sonder der virkede, før han nåede tændrørene
Carina E 2.0 SLI (solgt 4/10-2013) Nu med Honda CR-V

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg