Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm.
utæt udstødning indflydelse på CO ?
Onsdag 23-04-2014 kl. 10:20
Jeg har snakket frem og tilbage med et par stykker omkring hvor udstødningen må være utæt uden det påvirker Co tallet.
Er det ikke sådan, at hvis udstødningen er utæt før lamdasonden (vidst det man kalder falsk luft) enten fra manifolden eller forrøret påvirker det Co tallet, men er det efter katten, (med kun 1 lambdasonde) burde det vel ikke ? benzin/luft er jo korrekt reguleret hvis alt efter katten er helt tæt og det feks. er mellemrøret eller bagpotten der er lidt utæt så ikke burde have noget at sige ?
Der må ikke være utætheder før ihvertfald, om utætheder efter sonden i eksempelvis bagpotten har noget at sige burde det vel ikke... og dog måske, der er kalkuleret modstand i udstødningen og det kan måske give et forkert billede hvis det ikke er der. Carina E 2.0 SLI (solgt 4/10-2013) Nu med Honda CR-V
Jeg har fået en påtale til syn om utæt udstødning, men co måling var fin. Det var et lille hul i mellemrøret som jeg ikk havde set eller hørt. Men synsmanden hørte det.
Jeg vil mene den som minimum skal være tæt til og med katalysatoren.
Katten omsætter jo CO + O + HC (mængder justeres af lamda-sonden) til CO2 + H20 så der må ikke komme falsk luft ind katalysatoren..
Efter katten vil en utæthed måske kunne "forvirre" synsmanden måle-probe. Jeg vil mene udstødningen skal være tæt før målingen er brugbar Nu med 2 x Carina E 1,8 GLX