Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce












 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Torsdag 19-06-2014 kl. 13:43
    Vis profil  
Jeg har i den seneste periode bemærket, at når jeg accelererer hårdt (og motoren kommer over 2500-3000 RPM), efter en lidt længere motorbremsning, så kommer der hvid røg fra udstødningen.
Jeg kører normalt turer på ca. 100km i bilen, hvor ca. 65km er på motorvej. Der er oftest kø, og det er som regel her det sker. Jeg motorbremser en del, og det er ikke sjældent at jeg motorbremser ned gennem gearene fra f.eks. femte til første gear, og ned til at holde stille. Hvis man så efterfølgende giver den lidt gas, så kommer der noget hvid røg, men det forsvinder hurtigt igen.
Problemet kan også opstå hvis jeg f.eks. motorbremser hen mod en rundkørsel, og efterfølgende giver den noget at leve af i 2. gear ud af rundkørslen.

Jeg har ikke oplevet problemet når motoren er kold (så kører jeg bilen som en morfar), men det kan godt opstå lidt inden motoren er blevet driftsvarm. Så det har nok ikke noget med re-generering af partikelfilteret at gøre, som ellers var min første tanke.

Det er en 2007 Avensis T25 D-4D 2.0.

Er det normalt, eller er der nogen der har en idé til hvad der eventuelt kan være galt?

Hvad jeg kan læse rundt omkring, så kan det enten være vanddamp, eller ubrændt olie/diesel.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 5
Torsdag 19-06-2014 kl. 14:59
    Vis profil  Vis bilprofil
diesel udsender kun sort røg.
alt andet er forkert.
Jeg føler mig statistisk udfordret

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 5
Torsdag 19-06-2014 kl. 18:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Bruger den vand?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Fredag 20-06-2014 kl. 07:19
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis den ikke bruger noget vand eller olie, så kan det være fordi den regenerer partikelfilter, og der så ligger noget kondens i udstødningen som den brænder af, hvilket er helt normalt

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Fredag 20-06-2014 kl. 07:58
    Vis profil  
Den bruger hverken vand eller olie, og da det heller ikke er altid jeg kan 'tvinge' den til det, så har min tanke også hele tiden været at det måtte skyldes regenerering af partikelfilteret.
Men den har så gjort det et par gange, allerede inden vandtemperaturen har nået driftstemperatur, og jeg ville forvente af regenereringen af partikelfilteret først blev udført, når motoren er helt driftsvarm?

Et tillægsspørgsmål; er der en tommelfingerregel for, hvor ofte partikelfilteret regenererer? Det er vel meget afhængig af kørestil/mønster, men hvis ovenstående skyldes regenereringen, så sker det ca. hver 100-150km. Lyder det rimeligt?


D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 25
Fredag 20-06-2014 kl. 11:14
    Vis profil  
Så er filteret ved at være fyldt, hvis det er så tit. Ellers er det 5-700 km.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Fredag 20-06-2014 kl. 12:39
    Vis profil  
Jeg vil prøve at holde mere øje med det så.
Kan man på anden vis kontrollere hvilken stand filteret har? Om det trænger til at blive afmonteret og renset på anden vis, eller måske udskiftes?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 25
Fredag 20-06-2014 kl. 15:14
    Vis profil  
På en VAG bil kan det udlæses med en tester. Så enten det, måske veje det?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Fredag 20-06-2014 kl. 15:39
    Vis profil  
Det lyder som et job for f.eks. Toyota. Hvad koster en eventuelt udrensning af filteret?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Fredag 20-06-2014 kl. 18:10
    Vis profil  Vis bilprofil
Problemet ligger i at toyota har valgt at placere ptf på bagsiden af motor(mellem topedo og motorblok) så det ikke er sådan lige at pille af og rense.. Så det er helt sikker ikke en billig ting at få toyota til at gøre.

Jeg har renset min med ptf rens fra bell add, samt renset kanalerne før og efter filter, som måler difference tryk. (det samme gør toyota selv når de renser dem)

På den faceliftede t25 har man valgt at gøre rørene lidt større, så de ikke kokser så hurtigt til.

På vag biler hænger de under bilen, men tilgængæld bliver de også stjålet og solgt videre i udlandet

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Søndag 22-06-2014 kl. 09:13
    Vis profil  
Okay tak for afklaringen Dan.
Jeg tror jeg vil vente og se om det bliver værre.
Indtil videre er der ikke noget at mærke på den, og der er ingen fejllamper der lyser.
Så der er vel ikke den store risiko ved blot at køre videre?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 500+
Søndag 22-06-2014 kl. 17:47
    Vis profil  
At vente til filteret er helt stoppet til og lampen lyser på bilen. kan være dumt.
hvis det stopper fuldstændig, kan det være svært at få "hul" igennem igen, og derved skal der et andet filter til = Dyrt!!

Man skal ikke have filteret af for at rense det (heller ikke på et toyota værksted) det er KUN ved udskiftning at filteret skal af.

rensning kan ske på 2 måder, man kan tvinge bilen (med tester på) til at regenerer filteret flere gange i træk.
og er det helt slemt kan man starte med at bruge bell ad's "vandpibe" hvor der suges "bell ad skum" ind i filteret (dette gøres uden afmontering af filter) og der efter regenerer filteret et par gange med tester.

At vente til et lille problem er blevet til et stort kan hurtigt blive dyrer end hvis man var kørt på værksted fra start. Især på diesel biler !


D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 5
Mandag 23-06-2014 kl. 07:12
    Vis profil  Vis bilprofil
Kan en lettere forstopning ikke reguleres med et eller andet renseprodukt i tanken?

Jeg føler mig statistisk udfordret

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Mandag 23-06-2014 kl. 08:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Roberto - nej, det kan kun forebygge.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Mandag 23-06-2014 kl. 10:47
    Vis profil  
Jeg hører min lokale mekaniker, om han har mod på at rense mit partikelfilter med Bell Add's skum-produkt. Og ellers tror jeg den ryger en tur ud til Toyota.
Tak for alle jeres svar.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Mandag 23-06-2014 kl. 11:25
Man kan sagtens selv bruge Bell-add's partikelfilterrens.
På Toyotaen kan man nemlig fylde skummet i oppe fra motorrummet.
Der sidder en trykdifference måler, som har 2 rør det går ned til partikelfilteret, dvs der sidder et rør før filteret og et efter filteret. Skummet skal selvfølgelig fyldes i røret det går ned før filteret. Det følger en lang tynd slange med skummet, den skal bare proppes helt ned i hullet.

Men der er en meget fin brugsanvisning på dåsen.


http://www.belladd.dk/SpecialRens/PartikelfilterRens.html

Når man er færdig med at rense partikelfilteret, anbefales det at man giver motoren en indsugningsrens.

Jeg foretog "operationen" sammen med en kammerat, det gik ganske fint. Filteret vare nemlig helt stoppet til og motoren gik i nødprogram og meldte fejl på DPF.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Mandag 23-06-2014 kl. 11:47
    Vis profil  
Hej Martin

Det var da lækkert at høre. Jeg havde været inde og læse vejledningen hos Bell-add, og derfor troede jeg man skulle til under bilen.
Så forsøger jeg bare at købe sådan en flaske og køre den gennem filteret.
Med hensyn til indsugningsrens, så er det næsten lige blevet gjort på den, da den var til service. Der fik den også en flaske servicerens i tanken.

Hvordan ser denne trykdifferencemåler ud? Eller er der nogen der har en idé om, hvor den sidder i motorrummet på sådan en T25?

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Mandag 23-06-2014 kl. 12:45
Den sidder på bagvæggen ind mod kabinen i passagersiden.
Den er sort og der sidder 2 slanger i bunden af måleren og der er også et enkelt stik.

Hvis du sender mig en mail på mov_dk(snabela)yahoo.dk, så skal jeg tage et billede når jeg kommer hjem.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Mandag 23-06-2014 kl. 12:51
    Vis profil  
Jeg har sendt dig en mail Martin.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Mandag 23-06-2014 kl. 13:30
super.

så har jeg også lidt tid til at tænke over hvilket af rørene der går ned foran filteret

Mit DPF var næsten stoppet, så der satte vi bare en stump slange på og pustede, det rør der var mest modstand i, måtte jo være det rør der gik ned foran filteret

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Mandag 23-06-2014 kl. 13:32
    Vis profil  
Det er selvfølgelig også en måde at finde ud af det på.
Jeg har også fået bestilt en flaske Bell-add DPF rens hos Landberg, så må jeg lige få kørt rensen igennem i løbet af ugen.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Tirsdag 24-06-2014 kl. 10:16
Jeg motorbremser meget sjældent. Tænker at bilens bremser er bedre til opgaven, de er jo designet til at opgaven

Men nu prøvede jeg alligevel at lave samme manøvre som dig. Godt op i fart, og motorbremse hele vejen fra 120 til 20 km/t (gennem alle gearene) for derefter at give den en over nakken i 2. gear. Og min sendte også en lille grå-hvid sky ud.

Min har efterhånden kørt 171.000km og bruger ikke en dråbe olie eller vand.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Tirsdag 24-06-2014 kl. 10:34
    Vis profil  
Hmm... Ja så er der måske alligevel ikke noget galt med min?
Den får en partikelfilter rens under alle omstændigheder.
Jeg har lagt mærke til, at det også kan opstå hvis jeg kører en længere strækning i en fast fart, med lave omdrejninger. F.eks. et par km. med 60km/t. i fjerde gear.
Min runder snart 300.000km, og bruger heller ikke hverken olie eller vand. Og den virker generelt sund og rask.
Med hensyn til motorbremsning, så har jeg det ret ambivalent omkring det; økotosserne siger det er fornuftigt, og man sparer brændstof. Og samtidig sparer man sliddet på bremserne. Men på den anden side, så slider man lidt mere på synkromesherne når man gearer ned (medmindre man laver dobbelt udkobling, som jeg normalt gør i de lavere gear, men så er brændstofbesparelsen nok helt væk).
Men det er bare en kørestil jeg har tillagt mig gennem mange års pendling, og jeg synes det giver en meget roligere kørsel, specielt når man kører kø-kørsel.

D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Tirsdag 24-06-2014 kl. 11:02
Jeg skiftede bremser på min, da jeg lavede service ved 165.000km.
Komplet brembo med skiver og klodser hele vejen rundt løb op 17-1800kr. De gamle der også var brembo, havde holdt ca 100.000km.

Ved ikke hvor meget brændstof jeg havde sparet og hvor mange km ekstra bremserne kunne have holdt, hvis jeg havde motorbremset, kontra slitagen på gearkasse, kobling og motor.

Men 1800,- til bremser hvert 4 år, synes jeg er ok


D-4D - Hvid røg ved acc. efter motorbremsning



Forum rating: Top 250
Tirsdag 24-06-2014 kl. 11:17
    Vis profil  
Tænk på alt det slid der også har været på dine bremselygter, bremseforstærker osv.
Nej jeg må indrømme, at man nok burde bremse almindeligt noget mere, frem for at motorbremse. Det giver bare ikke helt samme rolige flow for mig.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg