| |
Biler - mekanik : Om reparation, virkemåde, tuning mm. |
Stramningsmoment på remskive Corolla E10
Onsdag 18-02-2015 kl. 09:57 |
Hej alle Jeg er ved at skifte tandrem på en Corolla E10 sedan 1997. Er der nogen der ved hvilket moment bolten på remskiven skal spændes med igen, eller som har gode råd til hvordan dette gøres bedst muligt? Jeg kan muligvis låne en trykluft slagnøgle, men i udgangspunktet har jeg kun håndværktøj.. På forhånd tak! /Lars
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | Stramningsmoment på remskive Corolla E10Onsdag 18-02-2015 kl. 14:37 | Hej Lars, Jeg bruge altid en trykluft slagnøgle, både til at løsne og spænder med. Spænd på max den kan, og jeg giver altid lige gevindet på bolten en dråbe blå LOCTITE (gevind lås). /Jes
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | Stramningsmoment på remskive Corolla E10Torsdag 19-02-2015 kl. 07:56 | Hej vi skal have af vide hvad for en motor type du skruer i ellers kan vi ikke svare dig korrekt Bo P
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | Stramningsmoment på remskive Corolla E10Torsdag 19-02-2015 kl. 09:28 | Hej Bo og Yes Tak for jeres svar. Motoren er en 4A-FE 1.3 - det er selvfølgelig relevant Er det ikke overkill med locktite og så fuld "hammer" med slagpistol? Den skal selvfølgelig sidde godt fast, da den jo svinger med uret, men burde et moment på ex 100 nm ikke være rigeligt?
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | Stramningsmoment på remskive Corolla E10Torsdag 19-02-2015 kl. 21:34 | Langt de fleste ville gøre som Jes siger. Så vidt jeg kan se på tolerance data så er 1,3L altså en 4E FE og den skal spændes 155nm 4A FE er vist en 1,6L den skal spændes 118nm Men lidt lock tite skader nu ikke
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | Stramningsmoment på remskive Corolla E10Fredag 20-02-2015 kl. 13:24 | Hej igen Jeg siger mange tak for opslaget, det er fornemt med den slags hjælp, og du har helt ret, det er en 4E-FE! Det gik lidt for stærkt.. I mellemtiden fandt jeg et datablad på bilgalleri, som jeg lige kan poste her (der står godt nok 152nm, men næsten det samme).. Toyota Corolla 1.3 - 4E-FE - EE101 - 1995-1996 Motor Motorkode 4E-FE Cylinder, antal R4 Ventiler, antal 16, DOHC Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1332 cm³ (74,0/ 77,4) Kompressionsforhold (oktantal) 9,8: 1 (95 blyfri) Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 55 (75)/ 5400 Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 115/ 4100 - 4500 Motortype placering Støbekant på blok Stelnummer placering Torpedoplade højre side Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) 0,15 - 0,25 kold Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) 0,31 - 0,41 kold Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 44,5°/ 45° Kompressionstryk, bar 13,0 (Min. 10,0) Olietryk v/ omdrejninger, bar 0,4/ tomgang (2,6 - 3,6/ 2000) Kølerdæksel, bar/ termostat åbn.°C 0,75 - 1,05/ 80° - 85° C Kobling frigang, mm 5 - 15 ved pedal Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 30 minutter Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik (Årgangsbestemt) Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 4050 Drivrem Motorstyringssystem Motorstyringssystem - Type N.D. ECU AISAN D Tændrør ND K 16 R - U Elektrodeafstand, mm 0,80 Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 v/ takthjul) Tændingstidspunkt FØR TOP 10° (Omdr. begrænsning v/ 7500 o/m) Teststik/ Diagnosestik Venstre fjederbenstårn Tændingsforstilling ECU styret Tændingsmærkets placering Remskive/ Fordæksel Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 1,11 - 1,75 ohm/ 9,00 - 15,70 kohm Systemtryk med/ uden vakuum, bar / 2,87 - 2,93 Dysemodstand, ohm 13,8 Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590 Kølervæske temp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/ Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/ Gasspjældfølermodstand, kohm 0,5 mm = gennemgang 0,7 mm = Cyl.balance tilladt - (max måletid) Nej Elektrisk system Batteri 12 V 50 Ah Starter strømforbrug (roterende),A 90 A Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 13,9 - 15,1/ Klemmebetegnelser DIN 72 552 Generator max, A 70 Styretøj Belastning Ubelastet Vognhøjde for 185 mm Vognhøjde bag 245 mm Toe-in, ° 0° 05' ± 10' Camber° ÷ 0° 13' ± 45' Camber, størst forskel mellem h. og v. side 30' Caster° 1° 24' ± 45' Caster, størst forskel mellem h. og v. side 30' KPI/SAI° 12° 41' ± 45' Baghjul: camber° ÷ 1° 00' ± 45' Baghjul: toe-in° 0° 16' ± 11' Dækstørrelse 175/ 65 R 14 Dæktryk, bar, min.-max., for/ bag 2,5/ 2,5 Indpresningsdybde, mm 39/ 45 Tophastighed km/t 160 - 170 Tilspændingsmomenter Tilspænding, Nm Standard normer Topstykkebolte, trin 1, Nm 30 Nm olierede Topstykkebolte, trin 2, Nm 45 Nm Topstykkebolte, trin 3, Nm Spænd 90° Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding) Arbejdstid for udskiftning af toppakning 5 timer og 15 minutter Hovedlejebolte, Nm 57 olierede Plejlstangsbolte, Nm 39 olierede Svinghjulsbolte, Nm 88 Krumtapremsk./ Svingn.dæmp.,Nm 152/ Knastakselhjul/ lejer, Nm 50/ 13 Remstrammer, Nm 27 Tændrør, Nm 18 Hjul, Nm 103 Fornav/ Bagnav, Nm 216/ 123 Arbejdstid for udskiftning af et baghjulsleje 36 minutter Arbejdstid for udskiftning af et forhjulsleje 2 timer og 10 minutter Bremser Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm) Baghjul, min tykkelse (nye) 201,0 mm (200,0 mm) Arbejdstid for udskiftning af forreste bremseskiver 1 time og 10 minutter Kapaciteter Motor olie/ - inkl. filter, liter 2,6/ 2,8 (APi. SG) Gearkasse, liter 2,4 (APi. GL-4, SAE 75W/ 90) Aut. gearkasse, liter 4 A/T 3,1 (ATF Dexron II) Aut. gearkasse, liter. variant 2 3 A/T 2,5 i gearkasse + 1,4 i differentiale (ATF Dexron II) Kølersystem, liter 4,6 (50% LLC Ethylenglycol 90%) Brændstoftank, liter 50 A/C kølemiddel, type/ gram R134a/ 650 ± 50 A/C olie, type/ cm³ Dens Oil 9/ Synsdata Slæbevægte kg: med/ uden bremser 1000/ 450 Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 55 (75)/ 5400 Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 115/ 4100 - 4500 Motortype placering Støbekant på blok Stelnummer placering Torpedoplade højre side Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 4050 Teststik/ Diagnosestik Venstre fjederbenstårn Indpresningsdybde, mm 39/ 45 Tophastighed km/t 160 - 170 Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm) Baghjul, min tykkelse (nye) 201,0 mm (200,0 mm) Slæbevægte kg: med/ uden bremser 1000/ 450 Tomgangsomdrejninger 800 ± 50 HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100 Lambda 1,00 ± 0,03 Miljø Tomgangsomdrejninger 800 ± 50 CO% i tomgang efter kat. Max. 0,5 CO% forhøjet tomgang efter kat. Max. 0,3 HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100 Lambda 1,00 ± 0,03
| [ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] | | |
Fandt du ikke hvad du søgte?
| |
|