Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Onsdag 18-02-2015 kl. 09:57
    Vis profil  
Hej alle

Jeg er ved at skifte tandrem på en Corolla E10 sedan 1997.

Er der nogen der ved hvilket moment bolten på remskiven skal spændes med igen, eller som har gode råd til hvordan dette gøres bedst muligt?

Jeg kan muligvis låne en trykluft slagnøgle, men i udgangspunktet har jeg kun håndværktøj..

På forhånd tak!

/Lars

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Onsdag 18-02-2015 kl. 14:37
    Vis profil  
Hej Lars,

Jeg bruge altid en trykluft slagnøgle, både til at løsne og spænder med.
Spænd på max den kan, og jeg giver altid lige gevindet på bolten en dråbe blå LOCTITE (gevind lås).
/Jes

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-02-2015 kl. 07:56
    Vis profil  
Hej vi skal have af vide hvad for en motor type du skruer i ellers kan vi ikke svare dig korrekt
Bo P

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-02-2015 kl. 09:28
    Vis profil  
Hej Bo og Yes

Tak for jeres svar. Motoren er en 4A-FE 1.3 - det er selvfølgelig relevant

Er det ikke overkill med locktite og så fuld "hammer" med slagpistol?

Den skal selvfølgelig sidde godt fast, da den jo svinger med uret, men burde et moment på ex 100 nm ikke være rigeligt?

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Torsdag 19-02-2015 kl. 21:34
    Vis profil  
Langt de fleste ville gøre som Jes siger.
Så vidt jeg kan se på tolerance data så er 1,3L altså en 4E FE og den skal spændes 155nm
4A FE er vist en 1,6L den skal spændes 118nm
Men lidt lock tite skader nu ikke

Stramningsmoment på remskive Corolla E10



Forum rating: Top 500+
Fredag 20-02-2015 kl. 13:24
    Vis profil  
Hej igen

Jeg siger mange tak for opslaget, det er fornemt med den slags hjælp, og du har helt ret, det er en 4E-FE! Det gik lidt for stærkt..

I mellemtiden fandt jeg et datablad på bilgalleri, som jeg lige kan poste her (der står godt nok 152nm, men næsten det samme)..

Toyota Corolla 1.3 - 4E-FE - EE101 - 1995-1996

Motor
Motorkode 4E-FE

Cylinder, antal R4

Ventiler, antal 16, DOHC

Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1332 cm³ (74,0/ 77,4)

Kompressionsforhold (oktantal) 9,8: 1 (95 blyfri)

Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 55 (75)/ 5400

Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 115/ 4100 - 4500

Motortype placering Støbekant på blok

Stelnummer placering Torpedoplade højre side

Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge

Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) 0,15 - 0,25 kold

Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) 0,31 - 0,41 kold

Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 44,5°/ 45°

Kompressionstryk, bar 13,0 (Min. 10,0)

Olietryk v/ omdrejninger, bar 0,4/ tomgang (2,6 - 3,6/ 2000)

Kølerdæksel, bar/ termostat åbn.°C 0,75 - 1,05/ 80° - 85° C

Kobling frigang, mm 5 - 15 ved pedal

Arbejdstid for udskiftning af kobling 3 timer og 30 minutter

Tandrem: Udskiftnings interval - Fabrik (Årgangsbestemt)

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 4050

Drivrem

Motorstyringssystem
Motorstyringssystem - Type N.D. ECU AISAN D

Tændrør ND K 16 R - U

Elektrodeafstand, mm 0,80

Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 v/ takthjul)

Tændingstidspunkt FØR TOP 10° (Omdr. begrænsning v/ 7500 o/m)

Teststik/ Diagnosestik Venstre fjederbenstårn

Tændingsforstilling ECU styret

Tændingsmærkets placering Remskive/ Fordæksel

Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 1,11 - 1,75 ohm/ 9,00 - 15,70 kohm

Systemtryk med/ uden vakuum, bar / 2,87 - 2,93

Dysemodstand, ohm 13,8

Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590

Kølervæske temp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/

Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/

Gasspjældfølermodstand, kohm 0,5 mm = gennemgang 0,7 mm =

Cyl.balance tilladt - (max måletid) Nej

Elektrisk system
Batteri 12 V 50 Ah

Starter strømforbrug (roterende),A 90 A

Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 13,9 - 15,1/

Klemmebetegnelser DIN 72 552

Generator max, A 70

Styretøj
Belastning Ubelastet

Vognhøjde for 185 mm

Vognhøjde bag 245 mm

Toe-in, ° 0° 05' ± 10'

Camber° ÷ 0° 13' ± 45'

Camber, størst forskel mellem h. og v. side 30'

Caster° 1° 24' ± 45'

Caster, størst forskel mellem h. og v. side 30'

KPI/SAI° 12° 41' ± 45'

Baghjul: camber° ÷ 1° 00' ± 45'

Baghjul: toe-in° 0° 16' ± 11'

Dækstørrelse 175/ 65 R 14

Dæktryk, bar, min.-max., for/ bag 2,5/ 2,5

Indpresningsdybde, mm 39/ 45

Tophastighed km/t 160 - 170

Tilspændingsmomenter
Tilspænding, Nm Standard normer

Topstykkebolte, trin 1, Nm 30 Nm olierede

Topstykkebolte, trin 2, Nm 45 Nm

Topstykkebolte, trin 3, Nm Spænd 90°

Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding)

Arbejdstid for udskiftning af toppakning 5 timer og 15 minutter

Hovedlejebolte, Nm 57 olierede

Plejlstangsbolte, Nm 39 olierede

Svinghjulsbolte, Nm 88

Krumtapremsk./ Svingn.dæmp.,Nm 152/

Knastakselhjul/ lejer, Nm 50/ 13

Remstrammer, Nm 27

Tændrør, Nm 18

Hjul, Nm 103

Fornav/ Bagnav, Nm 216/ 123

Arbejdstid for udskiftning af et baghjulsleje 36 minutter

Arbejdstid for udskiftning af et forhjulsleje 2 timer og 10 minutter

Bremser
Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm)

Baghjul, min tykkelse (nye) 201,0 mm (200,0 mm)

Arbejdstid for udskiftning af forreste bremseskiver 1 time og 10 minutter

Kapaciteter
Motor olie/ - inkl. filter, liter 2,6/ 2,8 (APi. SG)

Gearkasse, liter 2,4 (APi. GL-4, SAE 75W/ 90)

Aut. gearkasse, liter 4 A/T 3,1 (ATF Dexron II)

Aut. gearkasse, liter. variant 2 3 A/T 2,5 i gearkasse + 1,4 i differentiale (ATF Dexron II)

Kølersystem, liter 4,6 (50% LLC Ethylenglycol 90%)

Brændstoftank, liter 50

A/C kølemiddel, type/ gram R134a/ 650 ± 50

A/C olie, type/ cm³ Dens Oil 9/

Synsdata
Slæbevægte kg: med/ uden bremser 1000/ 450

Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 55 (75)/ 5400

Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 115/ 4100 - 4500

Motortype placering Støbekant på blok

Stelnummer placering Torpedoplade højre side

Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 4050

Teststik/ Diagnosestik Venstre fjederbenstårn

Indpresningsdybde, mm 39/ 45

Tophastighed km/t 160 - 170

Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm)

Baghjul, min tykkelse (nye) 201,0 mm (200,0 mm)

Slæbevægte kg: med/ uden bremser 1000/ 450

Tomgangsomdrejninger 800 ± 50

HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100

Lambda 1,00 ± 0,03

Miljø
Tomgangsomdrejninger 800 ± 50

CO% i tomgang efter kat. Max. 0,5

CO% forhøjet tomgang efter kat. Max. 0,3

HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100

Lambda 1,00 ± 0,03


 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg