Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce








 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 500+
Onsdag 16-09-2015 kl. 21:14
    Vis profil  
Dette indlæg er også postet i et andet forum, men jeg søger så mange input som muligt til at gå videre med problemet:

Min kones Aygo langt fra ved muffen, når det kommer til kræfter og overskud.
Jeg er nok derhenne, hvor jeg vil betegne det som unormalt, for jeg husker den langt mere kvik som ny bil.
Det er helt sikkert også et af de punkter hvor det er svært at få værkstedet i tale, sådan rigtigt seriøst, selv om de ved det netop overståede 15.000 km. service dog måtte indrømme at den ikke føltes som andre biler der kørte meget på motorvej. Vores kører desværre ikke motorvej og en del bykørsel.
Løbende har jeg været opmærksom på det, og den har fået en flaske Bell Add ved 5.000 km., og løbende de sidste 5.000 km. har den fået Lindemann i tanken ved hver optankning. Samt at værkstedet så smed en Bell Add i tanken ved service.

Ikke desto mindre føles det som at køre imod en mur. Når den kommer over 120 km/t, så kræver det 2 kilometer at komme videre til 140. Topfarten i dag var 145 på speedometer, jeg var alene i bilen og AC var slukket.
Alle opgivelser er i 5. gear. Der er målt i 2 retninger.
I modvind er den selvsagt helt galt, det startede dagen med, og jeg troede at håndbremsen var trukket. 120 km/t. og så var festen ovre.

Er jeg helt galt på den? Er 5. gear No Go når farten kommer op? Er der noget at stille op, og kan værkstedet gøre noget som helst ved sagen? Jeg er lyst til at få bilen målt, hvis den yder 10 hk. og 10 NM mindre, så er der en forklaring på hvorfor den opfører sig sådan.

En håndholdt accelerationsprøve på speedometer fra 90 til 120 km/t med let rygvind siger 24 sekunder i 5. gear. Hvis det havde været i let modvind havde det været LANGT værre.
Dækmontering er helt standard med 165 i bredden.

Det skal indskydes, at for ca. 5-6.000 km. tidligere havde jeg den på 165 på speedometer. Det gik fint og 5. gear kunne holde farten.
Det er helt udelukket på nogen måde for tiden.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 250
Onsdag 16-09-2015 kl. 23:04
    Vis profil  
Ingen fejlkoder?
- Klaus!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Torsdag 17-09-2015 kl. 07:38
Ikke i følge værkstedet. Jeg fik den tanke om katalysatoren er kollapset, så der ikke er træk igennem udstødningen.
Det er ikke en bil jeg kører dagligt, men lejlighedsvist. Derfor får jeg også oplevelsen af, at det her bliver værre, fremfor den daglige bruger som ikke opdager bitte små ændringer.

Jeg kan huske 1. tur i demobilen, vi var omkring min arbejdsplads, der er en motorvejstilkørsel op ad bakke, det gik utroligt let op til 90 km/t og videre ind på motorvejen. Det gør det ikke mere i dag, så skal den piskes i 2/3. gear.

Men jeg kan jo nok ikke selv meget mere end måle accelerationer og topfart, og så ellers hive en mekaniker med på tur. Men det kunne være rart med en sikker eller sandsynlig diagnose, så det ikke bare er mig der er sart.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 500+
Mandag 21-09-2015 kl. 17:48
    Vis profil  
hhhhmmm..
Jeg har en ting jeg gerne vil have du prøver.
Du tager stel polen af batteriet og lader den stå uden strøm på i 5 minutter og sætter derefter polen på igen :)
Jeg har en mistanke til at den måske gemmer "kørsels" mønsteret :)
Lad mig venligst vide om det hjælper :)
Toyota tekniker.
Supra MK3 auto til manuel ombygning.. ingen problem :)


Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 100
Mandag 21-09-2015 kl. 19:28
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja det tror jeg også. Kører den stort set kun bykørsel, så adapterer den efter det.
Kan godt selv mærke at min bliver en anelse langsommere hvis den kun kører til og fra arbejde. En god tur på motorvejen plejer at gøre en del ved det ;)
Toyota Aygo x-press '15! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Onsdag 30-09-2015 kl. 21:35
Beklager jeg først ser din besked nu. Det skal jeg prøve i morgen. Jeg prøver at måle lidt acceleration så godt jeg kan før og efter.
Du hører nærmere. Meget spændende tanke, men dybt underligt hvis det skulle virke.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 50
Lørdag 01-10-2015 kl. 11:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg ville overhovedet ikke selv gide at røre en finger hvis du virkeligt mener der er noget galt. Der er jo stadig garanti på bilen, så lad Toyota rode med det.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 500+
Lørdag 01-10-2015 kl. 18:49
    Vis profil  
Så fik jeg taget strømmen...
Det vat spændende, men det gav ikke mere fart. Nærmere tværtimod.
FØR strømafbrydelsen tog det 30,8 sek. og 28 sek. at gå fra 80 til 120 i 5. gear. To steder på samme vej i samme retning.

EFTER det lille forsøg tog det 2 sek. længere i begge målinger. Hvis systemet virkelig "lærer" kørestilen, så måtte jeg hellere banke indlæring i hovedet på den, så den fik en god tur i lavere gear.
Så blev der målt igen, og der havde resultatet forbedret sig med 3 sek.
Så bundlinjen er 1 sek. mellem FØR og EFTER, hvilket jo bare kan skyldes unøjagtigheder.

Men noget helt andet der ER blevet bedre, er at accelerationen er jævn, der er ikke længere de her "udfald" halvvejs gennem gearene. I går var den helt tosset og kom med flere nyk i samme acceleration. Det er væk nu.

Så hvis der er noget som "lærer", hvorfor gør den det så? Det er da noget fis, at skulle tænde og slukke for strømmen.

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 100
Lørdag 01-10-2015 kl. 18:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Noget andet - hvilken benzin kører du på?
Er den vandt til at køre på de billige tankstationer kan der være en del at hente ved at tanke statoil, shell, evt v-power.

Toyota Aygo x-press '15! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 500+
Lørdag 01-10-2015 kl. 19:36
    Vis profil  
Det er ikke noget entydigt mærke den "spiser". Nok typisk Uno-X eller F24.
Vi har Shell, men han er ikke så god til priskrig.
Men det er en mikro motor, kan benzin nu også gøre en forskel der??

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 100
Lørdag 01-10-2015 kl. 20:18
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan gøre en kæmpe forskel. Du kan nok ikke mærke det på 1. tank, men derefter kan du.
Toyota Aygo x-press '15! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 50
Onsdag 06-10-2015 kl. 19:24
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tvivler nu på at den på nogen måde gemmer kørselsmønstret.
Men hvis der er garanti på så sæt Toyota til at kigge på det. Der er mange af dem som lånebiler, så du kan vel køre en tur med en mekaniker i din og en anden.
Sådan noget som dæktryk og luftfilter er kontrolleret?
Jeg ville nu også prøve at tanke Shell eller Statoil et par gange, har haft lidt oplevelser med det tidligere.
En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 100
Onsdag 06-10-2015 kl. 21:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Selvfølgelig adapterer den via kørselmønsteret, det tror jeg ikke du finder nogle biler efter 2004-5 der ikke gør.

Toyota Aygo x-press '15! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 50
Fredag 07-10-2015 kl. 09:38
    Vis profil  Vis bilprofil
Det må du vist uddybe yderligere.

En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 100
Fredag 07-10-2015 kl. 22:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad vil du vide?
Bilerne optimeres til at køre bedst muligt under alle forhold, derfor adapterer styreboksen bilens kørselsmønster til bedre moment hvor der er behov for det. Det gælder stort set alle biler med knastforstilling.
Toyota Aygo x-press '15! - Celica Ta22 '71! - Toyota Crown Van '68!

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 50
Mandag 08-10-2015 kl. 14:17
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg er med på den har styr på ventil åbning osv osv afhængig af belastning og omdrejninger.

Men fordi bilen normalt bliver kørt i byen har den jo ikke pludselig færre HK og mindre moment på motorvejen. Medmindre det er pga. tilsodning eller andre ting.

En Toyota repareret med T-Hansen dele bliver jo til en KIA?

Hamrende sløv 2014 Toyota Aygo (Ny model)



Forum rating: Top 250
Mandag 08-10-2015 kl. 18:31
    Vis profil  
Nej, men den ændrer i det "oprindelige" map og tilpasser sig rent økonomisk/momentet til det den kører mest. Altså den ændrer mappet til at passe bedre til bykørsel.
- Klaus!

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg