Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Død dieselmotor ?



Forum rating: Top 500+
Tirsdag 07-05-2016 kl. 00:10
    Vis profil  
Dette er godtnok blevet et langt epistel, jeg håber det er ok.

Toyota Avensis, 2006, 2,2 l Diesel ( 150 hk ), har kørt 345.000 km.
Nylige reparationer.
2014 ny ac kompressor
2016 dyser renoveret ( Januar )

Efter januar begynder den at bruge vand.
Motormen bliver varmere end normalt , særligt når bilen kører op ad bakke.
Jeg er ved mekanikeren for at få sommerdæk på. Han sætter tryk på kølesystemet, for at se om der kommer vand ud nogle steder. Omkring køleren og motoren, er der ikke noget at se,
Der drypper vand ud af en afløbskanal for Ac. Der bliver ikke gjort noget ved det.
Jeg er hereftervopmærksom på at vandstanden er ok.


Sidste tur : Aalborg -> Kiel ca. 450 km
Jeg sikrer mig at der er vand på inden start.
Det er d. 5 maj, og en af de første varme dage. Ac virker fint.
Motoren bliver dog af og til varm ( svingene, men op til ca 75 % )
Stop i Padborg ( ca. 300 km). Motoren får lov til at køle af, herefter hælder jeg ca 2,5 liter vand på.
Fortsætter mod Kiel. Lidt nord for Kiel går temperaturen helt op i det røde, det har den ikke gjort før. Jeg "ringer til en ven" og får det råd at sætte varme på Ac. Motoren får lov til at køle, og derefter hælder jeg vand.
Herefter går det sådan set rigtigt godt. Temperaturmåleren står ret stabilt på ca 45 %, hvilket jeg opfatter som normalt.
På dette tidspunkt er jeg ret sikker på at problemerne skyldes klimaanlægget.

Så ( ca 40 km senere ) kommer der en træls lyd, det lyder nærmest som en spætte, der hakker i metal.
Først tror jeg egentligt ikke det er fra min bil, men det går op for mig at det er det, og lige som jeg vil til at dreje ind til siden, dør motoren ..... Fuldstændigt, jeg kan ikke starte den igen.

Jeg ringer til vejhjælp, som heller ikke kan starte bilen, de kører bilen på værksted. Værkstedets dom : motoren er færdig : kaput.
Mekanikeren viser mig at når han sætter en topnøgle til krumtappen ( tror jeg nok, jeg fik forklaringen på tysk, så I må lige bære over med mig , hvis jeg har fået galt fat i noget )
Det var i hvert fald et punkt der sad ved højre forhjul. Han sagde at han burde kunne dreje nøglen ( = motoren ) rundt meget let. Men den sad helt fast, og han mente ikke, der var noget at gøre ud over at sætte en ny motor i.

Det er sg* noget af en nyhed at få smidt i hovedet. Jeg ved ærlig talt ikke rigtigt hvad jeg skal stille op, så her kommer nogle spørgsmål, hvis du har et godt råd vil jeg møj gerne høre det.

1). Er den motor virkelig død - død.
Jeg kan ikke helt få ind i mit hovede at en Toyota Diesel motor kan dø så let. Der har ikke lugtet brændt eller stået røg op af den. Dertil kommer at tyskere nok har et lidt andet syn på hvor gamle biler kan blive end vi har.

2). Kan det betale sig at smide en ny motor i den ? Mit gæt er at det vil koste 25-30.000 kr.
Som sådan er jeg egentligt ret glad for bilen, men den dyserenovering i januar kostede 15.000, så nu syntes jeg ikke rigtigt det er sjovt længere.

3) bilen står lige nu i Tyskland. Kunne det måske betale sig at få motoren skiftet her ? Den tyske mekaniker snakkede om at købe en ny motor over eBay, hvilket jeg måske ikke syntes var den fedeste ide. Jeg ved også at der ikke kører så mange tyske avensiser rundt, så måske var den bedste løsning at købe en brugt motor i DK, og så få den skiftet i Tyskland.

4) et alternativ kunne måske være at sælge bilen som den er, og så æde tabet.
Ikke en særligt rar tanke, men jeg er ikke mekaniker ( meget langtfra ) og jeg bryde mig virkeligt ikke om denne situation.


Tak fordi du læste så langt . Jeg håber I kan give mig nogle gode råd.



Død dieselmotor ?



Søndag 15-05-2016 kl. 09:34
Hvis mekanikeren ikke kan dreje motoren rundt. ved krumptapen. og du har set at han har lagt mange kræfter i, så sidder motoren fast. også er den sten sikkert død. Du har som du selv siger kørt den varm og hæld 2.5 L på. Det burde jo få alle klokker til at ringe at der er noget galt og at man på ingen måde køre videre i den. Du skal huske at det er et lukket system og vandet burde ikke forsvinde, og især ikke så hurtig.

Hvad jeg ser har du 3 valg

1 Få tyskerne til at finde en motor og lave den. Den motor er sikkert billigere end nogen du finder i danmark.

2 du får den hjem til danmark og får et dansk værksted til at komme med deres vurdering. og få dem til at sætte en ny motor i. det vil helt sikkert blive dyre end i tyskland.

3 skrotte bilen. Men så får du intet for den.

Husk at se på priserne på bilen inden du vælger at gøre noget 345.000km er langt og pumpe og turbo kan jo være slidt.

Død dieselmotor ?



Forum rating: Top 500+
Mandag 25-07-2016 kl. 22:16
    Vis profil  
Hvad endte denne sørgelige historie med. Bare nysgerrig, da jeg fik lagt ny i min for 3 år siden - lidt samme historie som din med det varme vand

Jacob

Død dieselmotor ?



Forum rating: Top 50
Mandag 25-07-2016 kl. 22:41
    Vis profil  Vis bilprofil
Du skal uanset hvad, ikke køre videre med en bil der bruger vand, så kan det hurtigt blive meget dyrt.

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg