Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce


 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Fredag 28-07-2017 kl. 17:55
Jeg har fået en kompressor køleboks CDF 26. Den har 3 indstillinger mht at suge på batteriet inden boksen slukker. Den står nu på den laveste, og vil derfor bruge mest strøm inden cut off.
Jeg undres derfor over, at når vi holder i tomgang i længere tid, feks kø på motorvejen, så slukker boksen alligevel. Når motoren får lidt gas, så tænder den igen. A/C er tændt, men det er jo kun med LED kørelys og radioen er som regel slukket. Så strømforbruget er jo ikke så højt alligevel.
Kan det virkelig passe at bilen ikke kan holde de 11-11,5 V i tomgang der kræves for at boksen kan holdes i gang?
Sjovt nok virker start/stop næsten hver gang, også selv om boksen ikke kan tænde.
På batteri alene virker boksen helt fint og kan køre i omtrent 2 timer.
Bilen er en Auris 1.2T.

Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Forum rating: Top 50
Søndag 30-07-2017 kl. 15:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Den lader jo ikke max i tomgang, og bruger den meget strøm, og du eks. har den tilsluttet "cigarstik" har du sikkert en del spændingsfald i tilslutningsledningerne.
Men prøv at mål volt direkte på køleboxen, den kunne jo også slå for tidligt fra.

Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Forum rating: Top 5
Mandag 31-07-2017 kl. 11:52
    Vis profil  Vis bilprofil
Omkring 11 er alt for lidt, dit batteri sidder imellem ganarator og stik og bør være over 12.7 i god tilstand.
12.5 er minimum ude for enden.
Ved ca 2000rpm (ved 1000 for diesel) bør der lades med over 14V.
Du skal måle på batteriklemmerne at der er over 13V til alle tider.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Forum rating: Top 5
Mandag 31-07-2017 kl. 13:26
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg spekulerer på om køleboksen i virkeligheden trækker for meget.
Sådan en kompressor sluger en del strøm.

Jeg føler mig statistisk udfordret

Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Søndag 01-08-2017 kl. 08:33
Mit multi meter er desværre gået i stykker, så jeg kan ikke måle i bilen. Men jeg havde boksen koblet til en energimåler i huset. Den bruger 60 watt når det er vildest, og starter forsigtigt, så forbruget bygges langsomt op, og kommer ikke bare i et ryk.
I min logik bruger den ikke mere end en forlygte på 55 watt, så jeg synes det burde være lige til.
Der må i øvrigt tilsluttes 120 watt til 12V udtag som max.
Boksen starter jo fint når den kommer i bilen, også med slukket motor, og kan køre i noget tid. Men det virker som om batteriet bruges op, også når bilen er i tomgang i længere tid, og så er tomgangskørsel ikke længere nok til at holde spændingen høj nok.



Kan bilen ikke holde 12V i tomgang?



Forum rating: Top 5
Onsdag 02-08-2017 kl. 12:46
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du efterfølgende kan starte bilen uden at den virker som om batteriet er fladt, må det være noget andet.
Hvor gammelt er bilens batteri?
OG køb så hurtigt et nyt multimeter :o) det kan man ikke være foruden.

Jeg føler mig statistisk udfordret

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg