Annonce





Maling af bremsetromler på Corolla
Oprettet af: Heine Christensen - medlemsnr. 4 Oprettet: 17-04-2003

Beskrivelse:
Sidste forår malede jeg mine tromler med noget OMP maling som absolut ikke kunne holde, om det så var fordi det var noget crap, eller det var mig der ikke havde gjort tromlerne godt nok rene skal jeg lade være usagt (selvom jeg sleb meget/længe på dem).

Jeg besluttede mig i hvertfald den anden dag at jeg ville prøve igen. Denne gang købte jeg nedenstående pakke. Foliatec skulle jo være kvalitet. Jeg måtte i gang.



Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle vælge den diskrete sorte, eller den lidt mere stærke røde og så risikere at det ikke var den samme røde farve som bilen.
Som den kvikke læser allerede har regnet ud, så tog jeg chanchen :-)



Pakken indeholder følgende:

1. Blå sprayflaske - indeholder rensevæske (Cleaner) og rens nu rigeligt, der er nok af det!
2. Malingen i den hvide dåse. 150g
3. Hærder i den orange dåse. 50g
4. Vejledning (ikke dansk!)

Maling og hærder skal blandes i forholdet 1/3, dvs 1 del hærder og 3 dele maling, hvilket er lidt svært at bedømme i sådanne metaldåser... jeg tog derfor ca. halvdelen af hver dåse og blandede sammen.

Det viste sig senere at være en fornuftig mængde, da det ligepræcist slog til. Der var ca. 3 dråber tilbage efter de 4 lag tromlerne fik.



Nu hvor jeg var klar (havde fået is-blæst tromlerne) burde jeg nok have taget et billede af tromlerne inden selve malingen begyndte, men jeg må beklage at det glemte jeg i farten :-)

Jeg tog istedet nogle da de havde fået 1. lag. Det kommer her.

Hehe, jeg brugte en tom Nutella krukke som malerbøtte, man må nemlig ikke bruge plastik da malingen og hærderen er ret stærke og kan opløse dette.

Dette fik jeg er klart bevis på da jeg malede. Rummet forholdsvis lille og der var faktisk ingen ventilation. Det var VIRKELIG stærkt. Så de 15 min. pause jeg tog mellem hvert lag foregik IKKE i rummet.
Til højre ses noget af den pensel jeg brugte



Efter de 3 første lag gav jeg lag 4 primært på siderne og kanten da anlægsfladen jo ikke ses og ikke behøver at være tykkere end højest nødvendigt, der er jo kort nok til skærmkanterne i forvejen :-)

På pakken stod der at man skulle give 2 lag, men jeg valgte altså at give 3 ultratynde lag med 15 min mellem hver, og så nr 4 som var lidt tykkere, ikke meget men lidt.



I følge den engelske vejledning kunne man montere tromlerne igen efter 2 timer, men først køre i bilen efter 24 timer.
Jeg valgte dog at lade dem ligge i 24 timer før monteringen, og det var vist ok, for efter ca. 15-16 timer var de stadig ikke helt tørre nok til at jeg ville montere dem.
Jeg lagde dem derfor ud i solen, så de kunne blive rigtigt varme og dermed tørre hurtigere.
Efter nogle timer i solen var de faktisk ok, og jeg monterede dem derfor.
Rollaen havde nu også stået med snuden nedad i snart et døgn, den trængte til at få snuden op igen :-)



Så er fælgene monteret igen, og flot ser det jo ud, jeg var heldig at farven var så tæt på bilens farve som den var..



Lige et nærbillede af venstre side. Tromlen bliver en smule lyserød pga blitzen, men der var lidt mørkt i garagen så jeg kunne ikke klare den uden. Man kan også lige ane min skærmkant så jeg har fået fjernet noget af og malet, takketvære en god mekker/ven.



Nu er spørgsmålet så bare om malingen kan holde når jeg begynder at rulle i den.

Her følger en stykliste over de dele/produkter jeg har brugt til projektet.

1 Foliatec CaliperLacquerSet - red - Art.-No. 2160
1 Hjulnøgle
1 luftpistol (rensning af bremser nu de alligevel var skilt ad)

Af brugt værktøj kan bla. nævnes

Lån af isblæser
En ca. 4 cm bred fin pensel (trækker næsten ingen streger)
Skruetrækker


HUSK: Find et ventileret rum, det stinker af H til, og rykker i næsen!

Har du spørgsmål eller lign. så send mig en mail - hc@mincorolla.dk