Montering af sportsrat og nav |
[ TILBAGE ] |
Oprettet af: |
|
Oprettet: |
23-09-2003 |
Beskrivelse: Guiden her, går jeg ud fra er den samme om der står Raid, Momo eller noget helt tredje på rattet. Sørg for at købe et nav, der specifikt passer på den pågældende bil. Af værktøj skal der bruges en skraldenøgle med passende top og forlænger, en skruetrækker (afhængigt af det gamle rat) og de medfølgende umbraconøgler til at spænde rattet fast med. Endvidere er det en go´ idé at parkere bilen, så hjulene står lige ud. Altså, så rattet sidder lige bagefter i forhold til hjulene =) Tag jer i øvrigt ikke af ”omgivelserne”, det er jo blot for at illustrere hvordan man skifter – rattet er naturligvis pillet ud igen =) Som udgangspunkt er der dette ror, der ikke er brugbart pgra. strørrelsen:
|
|
Ved denne type rat, kan man fjerne logoet i midten – et andet rat jeg har til samme bil, skal man skrue midterdækslet af fra bagsiden. Dette varierer fra bil til bil. Men af med midterdækslet – det gjorde jeg forsigtig (det gamle rat KUNNE jo blive penge værd engang, hehe) med en flad skruetrækker:
|
|
Derefter finder man toppen der passer, og sætter skidtet på møtrikken. Med et fast tag i rattet kan man sagtens løsne den, selvom den kan sidde rat godt (fik I den, rat godt – hehe) fast.:
|
|
Den næste del kan godt være farlig, og resultere i blå mærker i panden. Det er delen, hvor man skal have det gamle rat af. Der er ikke nogle måder til at gøre det nemt på – det SKAL åbenbart sidde godt fast. Men man kan slå på det, flå i det osv, - bare man passer på IKKE at få det for meget i hovedet når man i al sin iver hiver til så meget man kan. Kan man ikke tåle en smule smerte, eller kan man ikke stoppe rattet når det flyver i luften kan man alternativt skrue møtrikken næsten helt af - så rattet er løst, men stadig med møtrikken på. Så er der grundlag for at det stopper i tide:
|
|
Men af kom det – helt uden blå mærker:
|
|
Når det så er klaret, skal navet til det nye rat jo sættes på. Der skal man lige notere, at der er to små ”arme” på ratstammen, der gør at dit blinklys slår fra når du drejer ud af et sving. Dette er dog nemt nok – bare lige man ligger mærke til det:
|
|
På med navet, og når man har sikret sig at det passer (det burde det jo gøre, hvis man har købt det til den rigtige model) – så er det bare på med møtrikken, og spænde til igen:
|
|
Nu skal rattet så gøres klar. Det er igen meget forskelligt fra rat til rat hvordan det gøres. På det viste Momo Millenium skal centerdækslet pilles af. Det gøres med den medfølgende nøgle:
|
|
Med navet følger også en lille mellemlægs skive, der skal give stel til hornkontakten. Den skal være mellem navet og rattet:
|
|
Og så – på med rattet. Man starter lige op med at sætte skruerne løst i først - og spænder selvfølgelig til sidst:
|
|
Derefter skal hornkontakten på. I selve navet går der en ledning, der er til hornet. Og der er et stelkabel fra mellemlægs skiven. Disse forbindes til hornkontakten:
|
|
Hornkontakten sættes med møge og besvær fast i rattet:
|
|
Resten giver sig selv – på med centerdækslet igen:
|
|
Og vupti – nu har man et rat, hvor der før var et ror =) Made by Selle© and The Evil-Mobile =)
|
|
[ TILBAGE ] |